fredag, juni 29, 2012

Min dag


Började dagen med sommarens favortifrukost - jordgubbar och flingor, idag med lite mjölk men det kan också vara yoghurt. Ibland lyxar jag till det med honung och kanske några nötter, men just nu är jordgubbarna så himla goda att det inte behövs.

Har också startat projekt "Sommarkokbok", vilket snarare är ett ihopplock av en massa recept jag hittat i tidningar. Klipper ut eller kopierar och klistrar in dem i den här lilla boken. Provlagar och dissar vi receptet är det bara att riva ut den sidan. Har tänkt denna tanke förut, men aldrig blivit färdig att starta. Men nu är det alltså igång, återkommer i ärendet. Kanske det till och med dyker upp något som platsar i "Absoluta favoriter".


Skulle frukosten intas här? När solen stiger över grannens tak. Tji fick jag, det drog in ett jämntjockt täcke med moln, sådär grådisigt ni vet. Så jag gick in och tände ljuslyktorna på bordet och började bläddra bland alla vill-prova-på-recepten samtidigt som jag åt frukost.

Sen blev det faktiskt bara en moppning idag. Fönsterputsaren skulle dykt upp och tagit utsidan på alla fönster i förmiddags och då tänkte jag att morgondagens projekt skulle bli att putsa insidan samt städa. Vi får väl se hur det blir nu, fönsterputsaren dök nämligen aldrig upp. Och inte ett ord ifrån honom! Vi får nog överväga om vi verkligen ska anlita honom fler gånger ... efter första gången vi fick putsat var vi nöjda och försökte kontakta honom för en ny tid - helt omöjlig att få tag i! Sen råkade vi se honom hos grannen och då bokade vi upp honom för putsning varannan månad. Första gången ok, men nu dök han alltså inte upp trots att min man haft kontakt med honom tidigare i veckan. Suck, ibland blir man blind för priset, Billigt kan vara lurigt.




Innan det bar iväg för jordgubbsplockning gick jag bortom amfiteatern här i vår by. Delar av amfigruppen skulle vara där för ett litet reportage i en av våra lokala tidningar. Nu är det min man som sitter med i amfigruppen, men som respektive blir vi väldigt involverade och hela vår familj hjälper alltid till vid konserterna. Dessutom jobbade min man idag, så jag agerade stand-in. Vi får väl se om vi hamnar i tidningen nu då:)

Mannen ringde strax före lunch och varnade för åsk- och regnväder som drog in från Danmark, så nu var det inte tid att såsa omkring längre! I bilen och iväg till jordgubbslandet. Hann precis plocka vad jag ville ha innan det började regna riktigt ordentligt. Inom affären för att köpa mer socker (det är ju kopiösa mängder i hemgjord saft!) och då greps jag av lite nostalgikänsla och ner slank den där lilla plastburken. Riktig nostalgi är ju givetvis en liten påse och så trycka ut den härliga krämen rakt i munnen. Det får mig att tänka på blött hår, lite frusen och i väntan på bussen hem från simskolan. Många år sedan är det!

Ikväll blir det ingen grill, men nu hittade faktiskt solen hit igen:) Kycklingfilé och ugnsbakade potatis, morötter och paprika med tzatziki får bli kvällens måltid. Ett glas rosé och naturligtvis mängder av jordgubbar till dessert:) Måltiden får intas i uterummet, allting är genomblött ute. Men det blir en bra avslutning på min dag, som mest bestått av avkopplande saker. Sådana dagar är gudomligt sköna att ha ibland. Vi kommer överens om att vi ser till att få sådana dagar varje vecka, inte sant?

Önskar er riktigt fredagsmys!

2 kommentarer:

  1. Sommarblandat väder ;) Men så mycket härligt och gott.

    Avkopplande dagar är ljuvliga. Behöver dem! Minst en dag i veckan. Det har jag lagt till i min kalender ;)

    KRAM!

    SvaraRadera
  2. Härligt att läsa om din fredag Suz! Ja oj, vad det åskade och regnade igår kväll men idag när vi vaknade upp var det till strålande solsken. Underbart!

    Vad duktig du är som tar itu med recepten. Jag borde ta efter dig. Jag har unde så många år dragit ur och sparat recept som ligger här i massor. Dags att sortera, rensa, slänga och spara guldkornen. Kanske ett projekt nu i sommar. Vi får se.

    Trist med fönsterputasaren. Man vill ju kunna lita på att de kommer när de säger att de ska komma.

    Här hemma har det kalasats hela dagen så nu sitter vi trötta här i soffan och bara njuter av att vara. :)

    Sköt om dig och ha en fortsatt fin helg!

    Kram Lotta

    SvaraRadera

Tack för din kommentar! Jättekul att du tittade in här hos mig, hoppas du återvänder:) Kram Suz