måndag, juni 11, 2012

Lista för veckan och nostalgigryta

Kan inte låta bli att lägga in bild igen på den här skönheten!


Då var det måndag igen! En bit in i juni redan och jag greppar inte att tiden går så fort. Men jag fortsätter göra "lista för veckan". Fast när jag var klar med listan igår kväll, så petade jag faktiskt in för vecka 24 och 25 i rubriken. Tyckte nog att den blev väl lång och med alldeles för gedigna punkter för enbart en vecka :)

Naturligtvis har jag även lista på jobbet, som betas av dag för dag. Så förutom jobblistan idag (som resulterade i en timmes extra jobb) har jag avverkat tre punkter här hemma och avser stryka minst två till innan dagen är slut. Jobbar på, men stressar inte och en kvarvarande punkt idag är motion som innebär rejäl powerwalk i skogen. Det är en punkt som återkommer flera gånger i veckan och är så nyttig och skön, men ack så lätt att stryka om tiden tryter - varför är det så? Jag mår ju bra av det och ska minsann börja ta och stryka något annat istället ...

Måste också berätta att igår fick jag reda på att jag vunnit i en utlottning på en annan blogg, yippie - men jag avslöjar inte riktigt än! Det får bli en överraskning när jag kan visa upp vinsten ;) som jag för övrigt avser förära en annan fin person. Så nu är jag inte fullt så sprickfärdig längre. Och så kan ni också få vara lite nyfikna ett tag:)

Nu är det matlagning som gäller - orientalisk köttfärsrätt står på matsedeln och detta recept har hängt med sen jag gick på frivillig matlagningskurs i skolan. Alltså rätt många år på nacken, men inte mindre gott för det.

Så här kommer en absolut favorit, men mängderna kan jag inte återge, de varierar från gång till gång. Jag tar aldrig lika, beror på hur mycket köttfärs jag har, om jag är extra sugen på att ha i massor av vitkål och köra den mer som en grönsaksrätt med lite kött i eller om tillgången är snål på någon ingrediens. Huvudsaken är kombon kinasoja, senap och kardemumma. Så egentligen är detta ett rätt värdelöst recept, men väl en beskrivning - om någon vågar prova!

Orientalisk köttfärsrätt

Fräs lök gyllengul, fräs köttfärs och blanda sedan i finstrimlad vitkål och rivna morötter. Slå på kinasoja, senap (brukar ta både vanlig gul senap och Johnnys söt-starka) och så "massor" av kardemumma! Absolut, ni läste rätt - kardemumma. Jag har en fin kvarn som jag maler kardemumman i, men jag tror att det går lika bra att ta mald eller stöta den fint i mortel. En skvätt vatten så att det bildas en skysås och så lite salt och peppar brukar också krävas. Och ibland, om jag tycker smaken blir för klen, så kan jag ta i lite buljong eller fond vilket som finns hemma. Servera ris till och du har en gryta som härstammar från ett gammalt skolrecept från sent 70-tal.

Ha en fin vecka och på återseende!





1 kommentar:

  1. Men... så underbart gott det verkar! Jag som är kardemummafreak. Måste testa!

    Tack för tipset.

    Kram!

    SvaraRadera

Tack för din kommentar! Jättekul att du tittade in här hos mig, hoppas du återvänder:) Kram Suz