tisdag, juni 05, 2012

Fullmånetrött och semesterplanera


Idag är jag rejält fullmånetrött! Attan att jag ska vara så påverkad ... önskar faktiskt att den kunde gömma sig bland rejält många moln just på kvällen och natten, i varje fall. Men antagligen hade jag påverkats ändå, hör många som pratar om balans och magnetfält och jag vet inte allt. Ska man tro på det? Kanske, något lurt är det absolut. Energin vill inte infinna sig idag och jag har bestämt mig för att kapitulera - jag har arbetat, veckohandlat, laddat tvättmaskinen, tagit ner en tvätt och ska strax börja på kvällsmaten och det får faktiskt räcka.

Jag läste ut boken Eld, som jag skrivit om i tidigare inlägg, igår kväll. En ungdomsbok egentligen (men det är vi väl tyckte någon på fb i min ålder;)) som handlar om häxor och annat i bästa äventyrsstil. Andra delen i en trilogi och nu väntar jag lika förväntansfullt som dottern på tredje boken!

Men det hjälpte inte att kvällsläsa igår (brukar bli behagligt sömnig), fick till och med börja på en ny bok. En minibok om att man kan och ska våga mycket mer än man tror om sig själv ... mannen var på föreläsning för ett tag sedan. Tyvärr är nästan hela texten i kursiv stil och det är så otroligt tröttande att läsa tycker jag, åtminstone hela texter. Det är vacker med små ordspråk och liknande, men en hel text! Så jag tror inte att jag ordar så mycket mer om den här lilla boken just nu ... budskapet? Jag ber att få återkomma. Jag sa ju att kursiv stil är tröttande ;)


Jag har faktiskt lyxat till det lite och tagit ledigt på torsdag och fredag:) Så nu har jag fredagskänsla redan på en tisdag, eller nej egentligen blir det torsdagskänsla för jag brukar ju ha min lediga dag på fredagarna ... hänger ni med? I varje fall tänkte jag mysa till det med efterrätt ikväll, lite helg är det ju ändå - vi är ju lediga hela familjen imorgon! Vad sägs om blåbärspaj? Kan väl smaka gott efter en gammal klassiker som Flygande Jakob till middag! Vet inte varför jag blev så sugen på detta, men familjen får hålla tillgodo. Det strömmar inte precis in matidéer från dem, så jag får köra på min skrala fantasi.

Jag skulle haft visning idag hos en släkting, men den blev inställd på grund av för få gäster som kunde komma. Men vi sköt upp visningen ett par veckor och hoppas att det vill och kan komma fler gäster på ett rea-party istället :)

Studentveckorna och skolavslutningar, alla har så mycket för sig nu - riktigt hysteriskt egentligen. Precis som om vi ska hinna göra allting dubbelt upp liksom, inför semestern. Och så vill man hinna med att njuta av allt det gröna utomhus, fixa och dona med trädgård och uteplats. Sen kommer det alltid aktiviteter utöver detta, händer alltid en massa roligt på våren ... varför inte spara lite till hösten? Den långa trista när vi bara sitter och kurar i mörkret.

Tror bestämt att jag ska följa den uppmaning jag såg i en artikel förra sommaren - börja varva ner några veckor före semestern, så att man inte använder hela sin lediga tid att gå ner i varv. Visst hopar det alltid sig dagarna före ledigheten, med allt som ska förberedas när man inte har någon som vikarierar för en. Men att försöka planera detta och försöka ta några bitar innan och inte låta allt vänta till sista minuten. Likaså hålla undan hemma och inte tänka "Det tar jag på semestern". Vi behöver inte mötas av tvätthögar och drivor av dammråttor på första semesterdagen. Rättare sagt, vi är inte snälla mot oss själva om vi gör så.

Vi får besök av våra goa kompisar när vi börjar vår semester:) Så jag tänker absolut förbereda! Ha lite godsaker på lut i frysen så vi slipper hålla på för mycket, istället kunna umgås och slippa stå vid spisen. Planera enkelt men gott, grilla mycket och vara lite lata:)

Resten av semestern? Den är faktiskt öppen ... jag skulle gärna gå på Bryan Adams konsert i början av augusti, men vi får se. Mannen har projekt byta-uterumstak i sommar, så där går väl en hel del tid. Lata dagar på härliga sydkusten vill vi också ha. Åka och fika någonstans i vårt vackra landskap är alltid mysigt, prova någon ny restaurang och så naturligtvis ligga i hängmattan och läsa böcker varvat med att bara ligga där och titta på den blå himlen. Småfixa en fika eller något gott att äta. Vara ledig - bara vara! Fullmåne eller ej, jag tror energin infinner sig då:)

Middagsfix nästa! Ha en fin tisdagskväll!

2 kommentarer:

  1. La Luna...tror den har effekt på mig med!
    Normalt somnar jag alltid med en bok, men ibland vill det sig inte.

    Vad skönt med långledigt! Jag skulle gärna byta med dig och ta blåbärspajen också ;)

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Hej Suz!

    Ja, den där fullmånen påverkar oss allt! Min ena dotter föddes då det var fullmåne och den natten var det överbelagt på BB. Enligt barnmorskan hade de alltid mycket födslar då det var fullmåne. Så nog påverkas vi av månen alltid. ;)

    Vad mysigt med extra ledighet denna vecka. Skönt att få lite fredagskänsla en vanlig tisdag. Jag hoppas att du får riktigt fina lediga dagar och förhoppningsvis återvänder sol och värme också. :)

    Här hemma gillar vi också klassikern Flygande Jakob. Gott! :)

    Låter som ni har en härligt avkopplande semester framför er. Skönt att ha något att längta till och se fram emot och besök av goda vänner är guld. Här räknar vi dagarna till sommarlovet nu. Ska bli så skönt.

    Sköt om dig Suz och njut nu av lediga dagar!

    Kram Lotta

    SvaraRadera

Tack för din kommentar! Jättekul att du tittade in här hos mig, hoppas du återvänder:) Kram Suz