söndag, mars 18, 2012

Söndagsmys


Inte skiner solen den här söndagen, så att man kan få till en bild som ovan. Den är från tidigare i veckan och ni har väl märkt, vid detta laget, att jag är förtjust i busiga tulpaner. Tänkte att ni ville se något annat än rosorna ;) men de dyker säkert upp igen, för de är underbara!

Maten blev godkänd igår kväll och nu återstår bara att bestämma bakverk till kaffet. Eftersom jag inte vill avslöja vad som kommer att bjudas på släkten nästa vecka ger jag er ett recept ur mina "Absoluta favoriter" idag. Passande så här på en söndag:

Kreolsk söndagsgryta
4-6 personer

1 kg fläskfilé
2 stora eller 4 små kabenosser
1 burk syltlök
1 dl hackad ättiksgurka (jag brukar dela små cornichons istället)
1 burk urkärnade svarta oliver
1 röd paprika i strimlor
4-5 dl grädde
1 msk mjöl
1 ½ tsk salt
2 krm svartpeppar

Skär filén i skivor och korven i bitar. Fräs korven, lägg åt sidan och fräs filéen i korvens fett. Krydda med salt och peppar. Strö över mjölet och tillsätt syltlök, oliver, gurka och paprika. Slå över grädden och låt puttra 10 minuter. (Hit kan du förbereda och sedan låta svalna, om du vill göra klart så mycket som möjligt vid t ex en bjudning. Värm sedan upp och fortsätt enligt receptet.) Lägg i korven, smaka av med spadet från syltlöken. Servera med ris och valfri grönsak eller sallad.

Tack Kikki, för att du bjöd oss på detta och sedan delade med dig av receptet för så många år sedan! Det har kommit till stor användning:) och blir alltid lika uppskattat.

För oss blir det rester ikväll och nu ska jag göra lite brunch, innan vi ska åka och se "Köp mjölk Skriv Bok". Så blir vår söndag, hur blir er?

Söndagsmys är skönt!

5 kommentarer:

  1. Receptet kommer jag att sno! Tack!
    Hoppas du får en fin söndag!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Det här måste jag bara göra!!..
    ~Åhh sitter här och ska ta en sen frukost och läser detta OCH vill bara skippa frukosten och mumsa grytan:)) Ha en strålande Söndag och den där röda faran..hur fin är inte den:)) stor Kram T.

    SvaraRadera
  3. Den grytan har jag gjort men hade glömt den nu. Tack för påminnelsen, den är riktigt god. Spännande att se vad du har hittat på för mat till kalaset.
    Kram Agneta

    SvaraRadera
  4. Här blir det en lugn söndag, familjemiddag innan nästa vecka drar i gång och en hemtenta som ska blir klar i tid!

    Hoppas att du har en härlig söndag och recpetet tar jag med mig och testar nästa helg!

    SvaraRadera
  5. Söndag är skönt! Jag börjar bli mer och mer kompis med söndagar...känner inte samma känsla som jag hade när jag var yngre. Nu försöker jag njuta.

    Jag gillar också busiga tulpaner, köpte sådana i fredags och nu ser de riktigt vilda ut ;)

    Ha en fin söndagkväll!

    Kram

    SvaraRadera

Tack för din kommentar! Jättekul att du tittade in här hos mig, hoppas du återvänder:) Kram Suz