fredag, mars 16, 2012

Fredagslugn

Just nu det vackraste i hemmet!

Mitt fredagslugn har inletts! Tystnaden i huset är total sedan mannen och dottern (med kompis idag) åkt iväg till skola och jobb. Jag tar ett djupt andetag och känner mitt fredagslugn komma närmre, gör mig ytterligare en kopp te och andas in doften av de goda tebladen från burken med Earl grey de luxe.

Jag är närvarande nu, tänker inte på gårdagen och inte på vad som komma skall. Utan är bara här och  nu, just i denna stund. Låter blicken vandra till bilden med rosorna under tiden jag låter fingrarna fara över tangentbordet och orden komma fram. Jag vill skicka mitt lugn till er alla, dela med mig av denna sköna stund när solen letar sig fram på himlen, temperaturen långsamt stiger till behaglig vårvärme och låter mig längta efter att ta min kopp med ut på bänken och låta solstrålarna värma mitt vinterbleka ansikte.

Tankarna virvlar lätt iväg när jag känner orden bara poppa upp i mig. Och då plötsligt, är vi både här och där i tid och rum, men jag känner mig ändå på plats om ni förstår vad jag menar. Det dyker upp saker som jag verkligen vill ha sagt här, det kommer naturligt när jag slappnar av och låter lugnet infinna sig.

Som att jag verkligen vill säga hur mycket jag uppskattar er läsare, ni som tittar in till mig och ibland lämnar avtryck. Jag hoppas ni får ut något av mina inlägg, som ofta spretar åt olika håll. Att ni ibland hittar lite inspiration eller kanske spinner vidare på någon liten idé eller bara känner igen er, kanske känner er lite hemma här på bloggen och tänker "Om vi hade bott närmre eller om jag/vi hade varit modigare att ta kontakt, haft mer tid eller så ... då hade vi tagit en fika tillsammans där i vårsolen". På samma gång som bloggvärlden bjuder på en skön, avslappnad stämning kanske just för att vi inte känner varandra i verkliga livet utan "bara" genom ord och bilder på bloggen, på samma gång känner jag ibland att personen bakom just den bloggen tror jag att jag hade haft mycket gemensamt med om vi hade träffats i verkliga livet, irl som tonårsdottern skulle uttryckt sig.

En annan intressant aspekt är att jag har hittat bloggar i så många olika kategorier, vi är i olika åldrar, har olika yrken, en del bor på landet och en del i stan och en del utomlands, vi har till och med en hel del olika intressen! Många är fantastiska entreprenörer, en del har sadlat om när de började blogga men många är "bara" mitt i livet och vill dela med sig av det!
Även om jag började med att titta mest på inredningsbloggar, så har jag hittat vidare till trädgårdsbloggar, mat- och bakbloggar, pysselbloggar och en massa livsstilsbloggar. Och överallt finner jag intressanta människor med fantastiska bloggar, idéer, inspiration och massor av kämpaglöd. Människor som lever sin dröm, som kämpar för att kunna leva sin dröm eller som helt enkelt bara är och är fullkomligt nöjda med det.
Att vara med på Emmas bloggevent i Malmö var vansinnigt modigt av mig (tycker jag:)) och gav också nya, fina kontakter och riktigt kul är det när jag får en kommentar från en ny läsare som hittat mig på något sätt. Då blir jag genast nyfiken naturligtvis!

Även om jag valt att hålla mig ifrån statistik på bloggen, så ser jag hur många sidvisningar som dyker upp och kan absolut inte låta bli att vara nyfiken på vem ni är:) alla ni som inte lämnar någon kommentar. Men samtidigt känner jag mig själv och vet att jag ofta snabbt kikar in om hos många bloggar jag vill hålla mig uppdaterad med, men inte alltid har tiden att lägga någon kommentar hos.

Självklart önskar jag att det alltid fanns tid att få lämna de kommentarer jag skulle vilja, men jag försöker ta mig stunder lite då och då när jag, i lugn och ro, kan sitta och "fika med er":) För jag har bestämt mig för att bloggandet ska vara lustfyllt och inte innehålla en massa krav, stress och press - det har vi nog av i verkliga livet.

Oavsett tid och rum, att börja läsa era inlägg, att själv ha börjat blogga - har fått mig att växa och bli modigare! Det är tillåtet att prova sig fram och skulle jag misslyckas är ingen skada skedd - det värsta som kan hända är istället att jag ångrar att jag inte provade!

Jag önskar er, alla underbara läsare och vänner, 
en härlig fredag i vårsolen!

4 kommentarer:

  1. Oj, vad bra skrivit! Och ja, det är modigt att blogga. Och självutlämnande... Och du skriver så himla bra och jag trivs här inne.

    Fredagskram från fru Sederblad

    SvaraRadera
  2. Håller med föregående talare!! Du är en så otroligt behaglig människa. Man trivs i ditt sällskap ( kände det direkt när jag träffade dig på eventet). Skulle så gärna bo närmare så vi kunde träffas över en kopp. Och en ZbH- visning såklart.

    SvaraRadera
  3. Suz, jättefint det du skriver och jag känner likadant. Det var läskigt nästan, att börja blogga. Det var trevande ibörjan.

    Jag är så glad att jag hittade din blogg!

    Ha en fin helg

    Kram!

    SvaraRadera
  4. Suz, du gör det här så bra! Fortsätt bara, full fart framåt ;-)

    Passar på att lämna ett STORT GRATTIS också, till bröllopsdag o födelsedag!!! GRATTIS GRATTIS GRATTIS!

    SvaraRadera

Tack för din kommentar! Jättekul att du tittade in här hos mig, hoppas du återvänder:) Kram Suz