söndag, april 12, 2015

Våga - fotoutmaning vänner emellan

 
Ett klurigt tema idag hos Maria och Kristina - Våga!
Och det kan se konstigt ut med mitt valda kollage ...
men jag väljer att skriva om min resa med webshopen VarDagsSaker.
 
En resa som idag krymper till att bli en flik i bloggen där det går att beställa kvarvarande sortiment. Imorgon går tyvärr min webshop i graven. På grund av alldeles för stora omkostnader väljer jag att dra ner i liten skala. Kanske är det så jag skulle börjat istället - i liten skala, men ibland måste vi våga chansa. Prova att köra den önskade vägen.
 
Jag har lärt mig massor, både om webshop, program, varor, försäkringar, frakter och en massa annat. En resa i företagsvärlden på alldeles egen hand. Egna beslut, eget tyckande och en massa eget fotograferande och textsammansättning. Jobbigt men roligt. Åkte till Formex på alldeles egen hand också! Flög från Sturup, tog tåg från Arlanda och bodde på hotell i centrala Stockholm - alldeles själv. För många är kanske det absolut ingenting, men för mig var det en ganska stor grej.
 
Jag har också lärt mig saker om mig själv under resans gång. Framför allt att jag faktiskt vågar chansa lite. Prova lite nya saker som jag gått och tänkt på länge. Ta lite risker (men ha lite hängslen kvar samtidigt;)).
Men också att jag inte är beredd att sälja till vilket pris som helst, både rent ekonomiskt och rent själsligt. Jag är inte beredd att göra större ekonomiska insatser för att få det att gå runt. Jag är inte den där typen som känner att jag kan hålla på och tjata om min webbutik i alla lägen och tjata ner folk i min omgivning för att sälja mina produkter. Annonsera som en galning och vara i alla sociala medier vi kan tänka oss.
Och jag har dessutom kommit till en större insikt om att vi konsumerar på tok för mycket i vårt samhälle och då råder det inte riktigt samstämmighet med att driva försäljning på ett så intensivt sätt som krävs för att göra sig synlig, trots att jag försökt hålla mig till ett så miljövänligt koncept som det är möjligt i de val av artiklar jag en gång gjorde.
 
Det har i varje fall varit roliga år! När jag en gång började med hemförsäljning av inredning (det var en annan sak jag vågade), tjänade ihop lite pengar under ca ett och ett halvt år för att satsa i webbutiken och sedan planerade, körde igång och under två år nu har drivit den lilla webbutiken VarDagsSaker. Och jag väljer att försöka se det som något lärorikt istället för ett misslyckande. För om jag inte hade vågat chansa, inte hade vågat utmana mig själv, hade jag förmodligen fortfarande gått där och undrat om det inte skulle fungera. Nu har jag svaret på mitt försök. Nu kan jag gå vidare och våga något annat:)
 
Hoppas ni också vågar prova vad ni vill!
 

8 kommentarer:

  1. Kul att du vågade. Även om du nu inte fortsätter. Då vågar du säkert något annat. Ha en fin kväll Kram Pernilla

    SvaraRadera
  2. Heja dig som vågade. Tänk om du inte hade vågat, då hade du säkert grunnat vidare. Nu kan du i stället fundera ut något nytt du ska våga. Tack för din fina kommentar hos mig. Stor kram Kristina

    SvaraRadera
  3. Modiga du! Jag känner på något sätt igen mig i det du skriver även om det inte är en butik jag driver. Jag känner igen mig i att våga även om jag gör det själv och i att välja att se tillfällen som inte blir vad jag önskar som tillfällen att lära sig av. Och framförallt känner jag igen mig i motståndet mot att som du skriver tjata om mitt företag i tid och otid ;) Det är definitivt en svag punkt för mig. Sorgligt att din webbutik stänger men fantastiskt att du vågade!
    Kram Maria

    SvaraRadera
  4. Så modig du är som prövade, fick en massa lärdomar och reflektioner över konsumtion. Synd att det inte gick att fortsätt på den bana du tänkt, men härligt att du tänker framåt med nya mål i sikte! Fin dag!

    SvaraRadera
  5. Så modig du är som prövade, fick en massa lärdomar och reflektioner över konsumtion. Synd att det inte gick att fortsätt på den bana du tänkt, men härligt att du tänker framåt med nya mål i sikte! Fin dag!

    SvaraRadera
  6. Det är viktigt att våga, annars vet man ju inte om det går...
    ha en fin vecka!

    SvaraRadera
  7. Klart du ska se det som något lärorikt, en resa!
    Ett misslyckande är det verkligen inte.
    För att lära sig saker så måste man våga.
    Så du är modig!

    Kram Hannis

    SvaraRadera
  8. Jag tycker du var modig som vågade Suz! Annars hade du säkert alltid undrat hur det skulle ha varit. Jag är en idéspruta som dock är sämre på att sedan testa de där idéerna. Oftast har jag så många idéer och finner det svårt att smalna av dem till en att satsa på.
    Önskar dig en fin vecka!
    Kram Anna

    SvaraRadera

Tack för din kommentar! Jättekul att du tittade in här hos mig, hoppas du återvänder:) Kram Suz