torsdag, april 30, 2015

Förnyat fokus

 
Jag äter rostat bröd med Nutella och skivade jordgubbar, trots att jag vet att det inte är mat som får mig i form. Det kan väl inte ens betraktas som mat direkt, mer som onyttig fika. Men det får mig att må bra just nu. Och jag äter det inte varje dag! Bara dagar då jag behöver muntras upp lite, med sommarkänslor eller med något som får hjärnan att kicka igång. Och det gör min på en sockerchock. Och visst är det lite sommarkänslor över den här bilden? För mig är det semester och långa lata bruncher på terrassen.
 
Och just idag, på självaste Valborg, vaknar jag med en tjock hals och en täppt näsa. Nyser som besatt emellanåt. Och nu har den börjat rinna också:( Det viner runt husknuten och himlen är mest jämngrå, kanske någon gnutta sol emellanåt. Vem behöver inte lite "summer feeling" då så säg?
 
Undrar om det där citronvattnet jag dricker på morgnarna verkligen gör någon nytta. Men jag har gjort det till en vana och nu smakar det riktigt gott, så jag fortsätter.
 
Och så var det där med motionen! Hur svårt kan det vara att få till en vana, en rutin som håller och som får mig att må bra? Jag vet ju att jag inte ens vill titta åt garderoben just nu, ingenting passar känns det som (det gör det mesta men känslan är fel, på något sätt, inte riktigt bekvämt).
 
Jag tar fram kalendern, en liten anteckningsbok, penna, hälsosamma recept och träningstips. Maj och juni ska få fokus på detta. Åtta veckor borde kunna rota vanor som vi kan leva med. Och jag är inte ute efter att vi ska bli några hälsofreaks och träningsnarkomaner och inte heller några bantningskurer eller dieter. "Bara" att ta hand om oss lite bättre. Få in vanor i vardagen som är rimliga för oss att klara av att hålla. En vardag som både kan innehålla "guldkant", snabblagat och husman när det gäller maten och motionsdagar varvat med vilodagar när det kommer till träningen. Lägga in lite vardagsmotion som kvällspromenader, gärna hela familjen. Vi kommer att få fika också, det är en sak jag inte tänker göra avkall på. Men det behöver inte vara något sött till varje gång, tredubbel sats fröknäcke är nyss klar:) Och en minivariant av cupcakes, det är ju ändå helg;) För många pekpinnar håller inte, det vet jag eftersom vi försökt den varianten ett antal gånger ...
 
Kan jag få det att fungera den här gången? Om jag verkligen bestämmer mig så kanske resten av familjen dras med. Dottern är redan igång med sin träning. Jag hoppas vi kan peppa varandra, det behövs. Och vi kommer orka mer om vi inte ger oss!
 
Kanske blir det färre inlägg här och ännu färre kommentarer hos er under en tid, men då vet ni varför och jag vill så väldigt gärna ha ert stöd också. Mitt sikte är inställt på vår hälsa och att vi ska bli piggare och orka mer i sommar. Bloggen kommer finnas kvar och tycker ni det dröjer för länge mellan inläggen och vill nå mig så maila mig eller följ mig på Instagram (se länkar i högerspalten).
 
Wish me luck:)
 
 

2 kommentarer:

  1. Håller tummarna för dig att det ska gå bra. Vet att du klarar det! Ha en fin helg Kram Pernilla

    SvaraRadera
  2. Fina, fina Suz. Jag hoppas att du kryar på dig snabbt och snart känner dig pigg igen.

    Och vad det gäller motion så är jag helt övertygad om att du kommer att finna den form av motion som passar dig. Som får dig att må bra. Som inte ger dig dåligt samvete utan bara energi och lust. Själv har jag äntligen funnit min grej. En timmes promenad 5-6 dagar i veckan. Tillsammans och ensam. Min grej helt enkelt. En kraftkälla och precis vad jag behöver just nu.

    Jag tror på dig vännen. Heja dig! Och bara så att du vet - du är en toppenpingla så döm inte dig själv så hårt när du öppnar garderobsdörren. Se istället den vackra kvinnan som tittar tillbaka på dig i spegeln.

    Kram på dig

    SvaraRadera

Tack för din kommentar! Jättekul att du tittade in här hos mig, hoppas du återvänder:) Kram Suz