söndag, april 05, 2015

Sunshine

 
 
Solen skiner från en klarblå himmel. Nåja, det börjar dyka upp ett och annat moln men en liten tur med cabben blir det nog. Trots en bister vind. Vi är lite trötta idag. Det tar på krafterna med olika begivenheter tre kvällar i rad. Men inte är det åldern, nej ...
 
Trevligt så in i vassen har det varit hela tiden och då får man ta att kroppen blir lite sliten;) Så idag planerar jag ta det lugnt, sitter just med massagekudden, dagens andra gigantiska mugg te som är kryddad med ingefära, citron och välgörande honung och så datorn i knäet för mitt blogginlägg.
 
Vill så gärna visa solskenet vi njuter av här inne också - de vackra gula rosorna i arrangemanget vi fick av mina föräldrar i torsdags (som jag hade med i fotoutmaningen) och tulpanerna mannen min gav mig (där en knopp var med i fotoutmaningen). För visst är de som solsken, de ljuvliga blommorna. Och så njuter vi naturligtvis även av de härliga, röda rosorna från dottern som jag visade igår.
.
 
Jag rannsakar mig lite och inser att jag är hopplöst efter i mina ambitioner med veckans recept, men jag får ta igen det kommande veckor. Härinne har jag inga pekpinnar, det får bli lite som det blir. Emellanåt haglar det idéer och jag hinner inte ens få ner dem på pappret innan de flyger sin kos igen. Det där är lite frustrerande och jag vill bli bättre på att hålla kvar dem. När det gäller recept har jag faktiskt börjat anteckna mina laborationer i köket, när jag inte kan hålla mig till ett recept utan blandar och ger lite. Byter ut och lägger till. Tror nog att jag ska kunna redigera senaste receptet för att dela med mig av imorgon. Mitt eget bullrecept!

 
En annan sak jag bättrar mig på - jag är ju en sådan person som behöver reflektera lite när det varit intensivt en period. Många intryck att smälta, roliga samtalsämnen som dryftats och trevliga möten med människor i min omgivning. Det ska villigt erkännas att jag blir trött i huvudet av allt surr, men oj så roligt det är att få vara med om alla dessa mysiga stunder. God mat, fina dukningar och allt annat som inspirerar mig och får mig att gå igång och huvudet surrar av ännu fler idéer.


 
Mannen min försvinner gärna ut i trädgården när han vill koppla av och smälta intryck på sitt sätt. Vi är alla olika och när det kommer till avkoppling går ju jag gärna mer på varianten att slå mig ner i en skön stol med en god bok. Det är klart att jag hjälper till i trädgården ibland också, men det är mer ett nödvändigt ont för mig;) Utom när det kommer till att planera och plantera sommarkrukorna, det är mitt favoritgöra i trädgården!

 
Hur kopplar ni av, smälter intryck och reflekterar? Roligt att höra hur andra gör och hanterar vissa situationer. För min egen del ökar behovet av de här stunderna just vid fullmåne och när det varit en del aktiviteter eller kanske kört ihop sig på jobbet eller annat. Jag tycker det är intressant och inser att jag lär mig mer och mer att lyssna på min egen kropp och själ vad som är viktigt för mig för att jag ska fungera så optimalt som möjligt. Vara mitt bästa jag.
 
Jag tror att det är ganska viktigt att stanna upp emellanåt och kolla över planeringen. Så att vi inte bara betar av de inbokade sakerna i almanackan och går vidare mot nästa grej utan att tänka på att det är det här som är livet. Mötena med människorna, den goda maten, de ljuvliga blommorna, tankarna och gesterna vi ger och får. Njut av det, var närvarande och lev lite på det även när stunden flugit förbi. Minnen som kan vara underbara att plocka fram när vardagen ibland blir lite grå.
 
Nu ska jag gå ut och njuta av lite sol på nästippen, dra jackan hårdare runt mig när vinden hugger tag och känna in våren, aprilvädret och ljuset. Sen blir det säkert lite mums på härligt påskgodis med lakritssmak och så den där lilla cabbeturen. När vi sedan måste värma oss med te eller kaffe för att det var så kallt. Kanske sjunka ner i soffan och se en bra film. Känns som lagom aktivitet en påskdag.
 
Ha det fint vänner<3



1 kommentar:

  1. Visst bör man bara njuta också. Jag njuter när jag är i trädgården. För mig är det rogivande . Ha en fin dag med cabben. Kram Pernilla

    SvaraRadera

Tack för din kommentar! Jättekul att du tittade in här hos mig, hoppas du återvänder:) Kram Suz