måndag, april 06, 2015

Egna kanelbullar

 
Här kommer det, mitt eget kanelbullerecept! I många år höll jag mig helt och hållet till grundreceptet på vetemjölspåsen, förutom att jag för länge sedan lärde mig av min ridlärare och tillika hunduppfödare på rasen Hovawart (som vi hade nöjet att äga en utav i tio härliga år), att enbart jäsa dem på plåten utan någon första jäsning i bunken. Men nu har jag laborerat fram ett recept som jag och min familj gillar.
 
Kanelbullar
 
50 g jäst
150 g smör
5 dl mjölk (av valfri sort och %)
2 dl tjock yoghurt (10 %)
1 ägg
1 dl socker
½ tsk salt
Kardemumma i valfri mängd, jag tar nästan oförsvarbart mycket:)
7 dl vetemjöl special fullkorn
8 dl ca vetemjöl (tar vanliga sorten, men du kan också köra helt på fullkorn)
 
Sätt ugnen på 250 grader. Smält smör och häll i mjölk, värm till 37 grader. Smula jästen i en stor skål och häll över lite av degvätskan. Rör tills jästen löst sig helt och slå på resterande vätska. Blanda ner yoghurt, ägg, socker, salt och kardemumma. Tillsätt sedan båda mjölsorterna och låt den gå minst fem minuter med maskin. Blir den för kladdig kan du tillsätta mer mjöl, men var försiktig. En alldeles för torr deg ger torra och hårda bullar.
 
Mjöla underlaget och häll ut degen. Knåda bara lätt och kavla sedan ut den till en långsmal rektangel. Du kan dela degen i två delar och köra två omgångar om du tycker det känns smidigare. På denna brer du ut rumstempererat smör i valfri mängd, ju mer smör desto tyngre bulle. Strö på socker och kanel tills du tycker det ser bra ut;) En alldeles utmärkt idé är att även strö på kardemumma. Här behöver du prova dig fram till vad som blir lagom nivå för din/er del. En smaksak helt enkelt.
 
Vik upp ena långsidan mot mitten och sedan den andra sidan över så att du har en trelagerslängd. Skär upp ca 32 bitar (alt.16 om du delat degen), som du sedan snittar nästan hela vägen på längden och tvinnar delarna runt varandra och viker ihop med skarven nedåt för att få en snurra. Lägg dessa i bullformar och låt jäsa på plåten. Ett tips! Lägg ett bakplåtspapper på plåten också, så slipper du grovrengöring om fyllningen flyter ut något. Låt nu bullarna jäsa under bakduk i ca 30-35 minuter. Pensla dem sedan med uppvispat ägg och strö på pärlsocker. Grädda mitt i ugnen i ca 7-8 minuter beroende på hur stora du gjort dem. Jag brukar vakta mina noga för att de inte ska bli övergräddade.
 
Om det blir några över efter fikastunden och du fryser in dem, så blir de som nygräddade efter att ha tinat försiktigt i microvågsugnen. Perfekt när det kikar in fikagäster som är sugna på en kopp med något gott till:) 
 
 
Visst är det söndagskänsla idag, fastän det är måndag. Jag tappar räkningen på dagarna och nu är det kortvecka igen. Solen kom tillbaka nu på eftermiddagen. Jag har landat i soffan efter att ha varit en tur med tjejkompisar i Lyckås klädbutik i vackra Fyledalen. Ett par fynd från reatältet blev det för min del, en välskräddad kjol och ett linne. Men nu vet jag var jag ska åka om jag vill ha tag i ett par välsittande jeans även om man, som jag till exempel, inte är stöpt i de vanliga märkenas form. Det blir ju en aningens dyrt att åka till USA när jag behöver nya jeans igen;)
 
Det blev en tur med cabben igår, även om solen var något svårflörtad. Vi hamnade på Övedskloster och tittade både på alpackor och konst, köpte deras fina hamburgare och en god bit ost. Så lite snudd på konstrunda blev det även för oss.
 
Men nu lovar jag att det är en slapp söndagseftermiddag och kväll som gäller. Till kvällsmat blir det pizza på tortillabröd med hemkokt tomatsås och mozzarella. Snabbt och enkelt är melodin en söndagskväll. Förlåt, måndagskväll var det ju!
 
Hoppas ni har en skön dag och tar igen er inför veckan som kommer. Det ser ut som om våren verkligen är på väg in med stormsteg och jag ser fram emot ljusa dagar och förhoppningsvis massor av sol. Tyvärr har jag lite fix vid datorn, men det ska nog blir tid över för utomhusvistelse också.
 
Ha en fin kommande vecka!


5 kommentarer:

  1. Härligt med cab, varmare dagar kommer -det vet vi ju! Testar gärna ditt bullrecept på traktens barn, jag har ännu inte fått fram någon egen version utan håller mig slaviskt till grundreceptet på mjölpåsen:)!
    Anna http://www.annapannapuff.se

    SvaraRadera
  2. Så gott! Nu blev jag sugen på att baka bullar, det var verkligen inte igår. Tack för tipset! :-)

    SvaraRadera
  3. Stackare du! Förkylning och feber är inget man vill ha nu, eller aldrig men hua mig.
    Jag blev så sugen på att baka kanelbullar efter ditt inlägg. Mina pojkar är så nyttiga och tränar massor så de ber sällan om gottigheter. Tror jag ska överraska dem. Yoghurt låter spännande.
    Stor kram Kristina

    SvaraRadera

Tack för din kommentar! Jättekul att du tittade in här hos mig, hoppas du återvänder:) Kram Suz