fredag, april 17, 2015

Bara min - fotoutmaning hos Fröken Foto

 
Det är redan fredag igen och dags för fotoutmaning hos Fröken Foto! "Bara min" är dagens tema och jag måste erkänna att jag behövt grunna ett tag på hur jag skulle symbolisera min tolkning på bild. Det var faktiskt inte förrän nu på morgonen som jag drog fram kameran och tog de här fotona. Strandfynden från Florida och ett tänt doftljus. Om de sedan är de perfekta symbolerna vet jag inte, det får ni bestämma när ni läst mitt inlägg;)

 
Jag tänker att mina tankar är "bara mina". Mina tankar som poppar upp, hur jag väljer tolka olika situationer och saker som inträffar, mina tankar om upplevelser, minnen och känslor. Mina tankar om bilder, färger, ord och hur jag uppfattar något kan bara vara mina. Ingen annan kan bestämma över dessa, mina tankar. Och jag kan självfallet inte heller bestämma hur ni ska uppfatta eller tänka om samma sak. Vi kan välja att tolka, minnas eller uppleva exakt samma sak på helt skilda vis.
 
Hur jag bevarar minnena från vår familjs resa till Florida förra året behöver inte vara på samma sätt som min man och vår dotter gör. När jag fingrar på snäckorna känner jag stranden, solen och havet. Ser de vilda delfinerna framför mig och upplever den fantastiska känslan av frihet än en gång.
 
Jag kan dela med mig av tankarna, men de är "bara mina" när de dyker upp. Och jag begär inte att någon annan ska dela dem, förstå dem eller ens bry sig många gånger. De är "bara mina", men om ni vill delar jag gärna med mig.


 
Doftljuset brinner och lämnar en mjuk doft av citrus. Men det får inte vara tänt för länge, då känner jag att det blir påträngande och huvudvärkstungt. Trots den lätta doften som inte alls är tung på något sätt. Men det är mitt sätt att uppleva det och mina tankar blir därför ofta motstånd mot doftljus.
Jag kan knappt gå förbi avdelningen med doftljus på vårt stora svenska möbelvaruhus, där dofterna nästan känns kväljande, medan min dotter tycker det doftar gott och upplever en helt annan sak.
 
Samma sak är det med tankar om bilder, foto, färg och redigering. Våra tankar kan vara så helt olika om hur vi uppfattar dessa saker. Våra digitala hjälpmedel kan naturligtvis "hjälpa" oss att uppfatta saker olika också, med inställningar som skiljer etc. Men i grund och botten tror jag vi får gå på vår magkänsla, när det känns rätt för mig och jag får en go' tanke om bilden. Som min första bild idag, där jag inte laborerat alls med färgerna utan tycker att kameran uppfattat dem ganska bra. Däremot blev det nödvändigt att dra ner lite på färgen i de andra två bilderna, vilket får snäckorna att se betydligt dovare ut. Kanske tilltalar det inte alla, men säkert någon. Och vi kan välja att följa regler eller gå helt på egna uppfattningar och laborera med de tillgångar vi har. För min del är det så mycket regler i övriga livet att när jag sitter med foto och blogginlägg så kör jag enbart på magkänsla och "mina tankar".
 
Med konst, design, kläder och inredning, ord, texter och böcker, mat och resmål har vi ytterligare bra exempel - det handlar ju så mycket om hur just du eller jag eller någon annan uppfattar det. Hur vi väljer att tänka om just det vi betraktar. Ändå försöker media, kritiker och människor i vår omgivning ständigt få oss att tänka samma sak som dem, bara för att de tycker si eller så. Men till syvende och sist är ändå tanken vi väljer vår egen. "Bara min" eller "bara din". Och visst är det fint! Vilken frihet vi har - att få äga våra tankar.
 
Nu ska jag ta en skogspromenad i vårsolen och tänka många tankar som är "bara mina".
 
Önskar er många fina "bara min"-tankar idag<3
 
PS. Tack Malin, för dina fina kommentarer och tips hos mig. Jag har inte provat än, men det kommer nog så småningom:)


9 kommentarer:

  1. Spännande tolkning. Känns som ett tema som bjuder in till att verkligen fundera.

    SvaraRadera
  2. Gud ja, tur att man inte kan läsa varandras tankar ;) utan att de är bara våra egna. Klockrent bidrag! Fin fredag till dig! Birgitta

    SvaraRadera
  3. Mycket bra tolkning!
    För så är det, vi äger vår egen tanke. Tack och lov!

    Kram och mjuk helg// Hannis

    SvaraRadera
  4. Ja, vilken tur att vi äger våra egna tankar, minnen och åsikter! Klart de är bara dina, tycker tolkningen är jättebra!
    Anna
    http://annapannapuff.se

    SvaraRadera
  5. så fint och så sant det är det du skriver....

    SvaraRadera
  6. Vilket fint och tänkvärt inlägg, och vilka underbara bilder!! Ja det där med tankar är speciellt, visst är det märkligt att vi tänker så olika om samma saker. Men tur är väl det så ingen annan styr våra tankar :) Håller med dig om doftljus, i lagom dos är det helt okej, men jag går omvägar på det där varuhuset för att slippa lukten, för jag kan inte skriva doften, det är för mycket på en gång.
    PS. Tack för din fina kommentar hos mig, ja dina alltid så fina kommentarer! Tänk att jag känner precis samma sak, en stor termos kaffe och lite gofika sen hade de nog fått släpa oss därifrån :D
    Hoppas du har en riktigt fin kväll!
    Kramen

    SvaraRadera
  7. Så super fint inlägg. Så mitt i prick. Härlig fredag till dig. Kram Pernilla

    SvaraRadera
  8. Härlig tolkning av temat, och vackra bilder...!
    Fin start på helgen önskar jag dej!

    SvaraRadera
  9. Vilket fint inlägg <3 känslosamt och positivt. Min tanke... fint! och tusen tack för att du är med i utmaningen! Bara att höra av dig om du undrar något :)
    Ha en fin helg!

    kram kram Malin

    SvaraRadera

Tack för din kommentar! Jättekul att du tittade in här hos mig, hoppas du återvänder:) Kram Suz