söndag, april 26, 2015

Så gott ... Vänner emellan

 
Söndagsmorgon och fotoutmaning Vänner emellan hos Maria och Kristina.
 
Tänk vad en vecka springer iväg fort och nu går vi snart in i april månads sista vecka! Det är mycket jag skulle vilja ha undan nu, röja väg för att bara kunna slappna av när sommaren drar igång. Men så tänker jag på det där med att vara här och nu - vi behöver lite av varje under resans gång. Så att varva livets måsten med livets njutning sparar vi inte till ledighet eller semester - kan vi vara överens om det? Vi jobbar undan en stund och sedan njuter vi av alla de där små sakerna i vardagen som är livet.
 
Livet ska vara "Så gott" att leva!

 
Jag skrev ju för några dagar sedan att jag gärna skulle tagit en tur till Italien en sommar. Bilat runt med cabben och besökt vingårdar, ätit gott och sett det vackra landskapet lite närmre än att bara passera förbi som vi gjort tidigare. Ha det "så gott" vid Medelhavet helt enkelt. Vi pratade om det ett tag men får inte riktigt ihop semestern för detta äventyr i år. Men drömma kan man ändå göra.


Och beställa hem en liten bit av Italien i en låda istället. Snubblade över ett erbjudande om att vid beställning av sex flaskor fick man dem levererade i en vacker trälåda. Sånt som jag faller för ...


... och där jag får känslan av lite extra guldkant. Fastän det inte är något dyrt vin. Sånt gillar jag. Vi är inga vinkännare på något vis, tycker bara det är kul att prova lite nytt emellanåt. Hittar vi sedan en favorit blir det lätt att vi fastnar och köper det ett tag, säkert kort så att säga. Det här var gott, kanske inte så att jag skulle ropa "Sååå gott" men absolut värt sina 89:-. Ett enkelt vin som passade till det långkokta lamm jag serverade igår, men också kan funka både till grillat och buffémat.

 
Och även om vi nu har kommit överens om att vi inte ska skjuta roliga saker på framtiden för att man aldrig vet vad som kan hända och man ska leva här och nu och allt det där ... bilsemester i Europa får vänta ett år till. Sverige har många pärlor att erbjuda och jag behöver bara surfa runt en stund i min blogglista så har jag en hel, lång lista på ställen vi aldrig varit bara i vårt eget Skåne, men också i Halland, Blekinge och Småland. Ganska nära alltså. Och Gotland lockar också.
 
Kör vi den varianten så har vi också möjlighet att kunna vara med på alla roliga saker som händer här hemma i sommar som konserter, fester och möjlighet att både besöka och få besök av mysiga vänner. Vi slipper helt enkelt välja bort något roligt!
 

 
Och det är "så gott" som något tycker jag. Att slippa välja bort något roligt för något annat roligt. Att både få ha kakan och äta den så att säga;) Och vill vi få lite Medelhavskänsla kan vi skaffa det på terrassen hemma. Duka upp med ett gott rödvin från till exempel Valpolicella eller ett rosévin från Provence, unna oss några skivor spansk Pata negra och en bit italiensk Parmesan att karva från.
 
En sväng till Kåseberga, Simrishamn eller Kivik så att mannen min kan få en svensk stekt sill och jag kan kalasa på en räkmacka är inte heller fel. Vårt svenska kök bjuder på många läckerheter och varför inte besöka någon av de vingårdar som poppar upp här hemma!
 
Livet kan vara "Så gott"!
Ha en underbar söndag<3

11 kommentarer:

  1. Det låter så gott , visst har vi mycket njutbart i vårt närområde. Det är en härlig tid vi har framför oss. Ha en skön söndag . Kram Åse

    SvaraRadera
  2. Men alltså åh! Jag ser sommarkvällar med goda viner och god mat, eller uppkrupen i en fåtölj med en bok och ett gott vin att njuta av.
    Så härligt!
    Att njuta hemma eller i krokarna av hemma är fantastiskt tycker jag.

    Kramen Hannis

    SvaraRadera
  3. Valpolicella sååå gott. Att dessutom få dem hemlevererade i trälåda. Det gillas verkligen av mig. Vi drack ett gott vin i går som du måste testa. Ett beställningsvin dock men väl värt att vänta på. Appassivo plex. Sångaren Petter är med på en liten kant. Nu ut på biljakt. Kram kristina

    SvaraRadera
  4. Så gott. Härliga bilder på ett gott vin. Ha en fin dag Kram Pernilla

    SvaraRadera
  5. Det ska va gött och leva som de säger i "Macken". Så gott
    Ha en fin dag

    Kramar
    Lene

    SvaraRadera
  6. Vilken längtan till sommaren jag fick, sitta ute med ett glas gott rött och bara njuta. Etiketten på flaskan är tilltalande. Fin vårsöndag till dig!

    SvaraRadera
  7. Härliga sommarplaner Suz! Här är vi nyss hemkomna från en skön vår vecka på Mallorca. Vi bjöds på sommar väder och fick njuta mkt sol och värme.
    Sommar Sverige har verkligen mkt att erbjuda! Vi laddar för en sväng till min syster på Gotland. Det är ngt visst med öar.
    Ett antal vinflaskor fick följa med oss hem från Mallorca, det får förgylla vår vardag under kommande vår och sommar.
    Önskar dig en fortsatt skön söndag Suz!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  8. Fina flaskor vackert paketerade, jag förstår att du föll för dem! Och Italien finns ju kvar!
    /Anna
    Http://www.annapannapuff.se

    SvaraRadera
  9. Jag som ytterst sällan dricker rött vin blev ju nästan sugen på ett glas nu när jag såg dina bilder. Vilka fina flaskor och vilken fin låda!
    Kram Maria

    SvaraRadera
  10. Enligt mig så bor ni ju i paradiset. Simrishamn, Kåseberga, Ystad mmmm, vilka härlig ställen det finns där i Skåne. Och Gotland är ju fantastiskt! Där har vi varit två ggr och jag hoppas det blir fler. Bara drar mig för den där långa båtresan.
    Det enda vi har bokat in den här sommaren är Kolmården till midsommar. En perfekt helg att tillbringa där, alldeles lagom med folk.
    Ha det bra!
    Kram!
    //www.baraanna.se

    SvaraRadera

Tack för din kommentar! Jättekul att du tittade in här hos mig, hoppas du återvänder:) Kram Suz