tisdag, april 10, 2012

Ordning och reda


Igår inledde jag med en garderobsrensning och plockade fram förra årets vår- och sommarkläder (eller rättare sagt det som inte redan hänger lite inklämt i klädkammaren). Det blev faktiskt en del undanrensat också och idag gick jag loss på byrån när jag kom hem från jobbet.

I rena farten fick sig några skåp i köket en omgång också! När man ändå är på det humöret är det lika bra att köra på. Men usch vad jag känner mig slösaktigt när jag hittar paket med lite lämningar av gammal pasta, mjöl och en burk med någon skum dessert som befunnit sig i en julklappslåda för flera år sedan! Jag gillar inte att kasta saker, men ibland blir det nödvändigt till slut. Och varje gång lovar jag mig själv att hädanefter ska det bara köpas hem nödvändiga ingredienser, som finns på veckolistan - inte en massa spontana bra-att-ha-hemma-saker utifall man blir sugen på att göra en storslagen middag!

Imorgon ska jag kanske ge mig på frysskåpet, tror jag. Inte länge sedan jag tyckte att jag hade god överblick av vad som fanns instoppat. Nu är det dags för att stå vid frysen och planera matsedel för kommande vecka, igen! Och jag är helt övertygad om att jag kommer stå där med en påse eller två där jag absolut inte kan identifiera innehållet. Säkert finns det också små fina matlådor som är så rejält infrusna att man knappast ens minns när man lagade det där ... vill man ens riskera att ta med det som lunchlåda till jobbet???

Tänk att man aldrig lär sig! Är det månne någon som känner igen sig? Inte kan jag väl vara ensam om dessa små fenomen?

Ha en fin onsdag!

3 kommentarer:

  1. Jag älskar att röja, kasta och sortera. Mitt stora nöje som jag bara mår så himla bra av. Vår frys behöver städas igen. Vet inte riktigt vad som finns däri. Lite allt möjligt av okänt ursprung är jag rädd för. Skafferiet har en förmåga att bli kaosartat väldigt snabbt. Trångt och för mycket onödigt som hamnat där p.g.a platsbrist. Kylen..ja...kylen är mycket akut. Den tar jag itu med i veckan. Konstigt det där. Jag tycker att jag inte gör annat än städar.

    Kram Ann-Louise

    SvaraRadera
  2. Jag känner igen det där:) Sen i höstas har jag haft något behov av att rensa och inte ha så mycket saker,tänka till innan jag köper. Och nu har vi matkasse varje vecka då går det mesta av råvarorna åt.Precis som du skrev kändes det så onödigt att kasta massa mat!!

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  3. Det där känner jag verkligen igen. Jag som har städmani förstår verkligen inte hur det kan bli stökigt överallt jämt. Min kyl behöver verkligen städas och tvättstuga behöver städas mest hela tiden. Och frysen, ja du, jag har ingen aning:S

    kram dorro

    SvaraRadera

Tack för din kommentar! Jättekul att du tittade in här hos mig, hoppas du återvänder:) Kram Suz