söndag, april 01, 2012

Frossa och sockerberoende


Nej, jag har inte feberfrossa! Jag känner mig lite vårhängig, men försöker pigga upp mig med lite jordgubbsfrossa och söndagsmys i soffan. Det är ju inte den där fantastiska upplevelsen av en solvarm svensk jordgubbe, men den här spanska gubben får duga så länge. Allt för att hålla mig borta från godispåsen (som för övrigt är i princip tom) som mannen och jag enades om var helt ok att ta fram idag för visst är det påsk??? Och ja, jag har också varit där och nallat ... flera gånger, flera bitar!

Jag har dragit den tråkiga slutsatsen att jag troligen är grymt sockerberoende och måste ta klivet över detta problem. För det är ett problem, bara att inse. Det sätter sig runt midjan, jag vet att jag egentligen mår mycket bättre om jag äter mindre socker och jag riskerar absolut att få diabetes.

Nu kommer jag inte att kasta mig in i värsta dieten och plåga mig till vanvett för att inte äta ett uns socker. Det är inte min melodi och jag vet att det inte kommer att hålla i längden. Nej, det får bli en gradvis minskning, se till att alltid ha frukt och bär hemma att ta till en smoothie eller skära bitar och äta ur skål som smågodis. Nötter och mörk choklad är också bra alternativ och väldigt gott att kombinera med frukt.

Sen kommer det att bli en kaka ibland, eller pajbit, eller bulle. Jag älskar att baka och tänker inte sluta, men kan alltid sålla på gångerna och försöka lägga fokus på något annat ett tag. Som att kanske ge mig in i ett syprojekt igen. Då är händerna fullt upptagna med annat och jag har inte tid att tänka på att stoppa i mig något.

Se till att få en bra start på påskveckan!

2 kommentarer:

  1. Önskar dig energi på vägen att trappa ner på sockret, har själv gjort den resan pga av hälsoskäl och suget går över!! och rätt som det är märker du hur kroppen inte blir sugen på vissa saker efter ett tag:)

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  2. Åh det suget är en plåga tills det släpper men när det väl lugnat sig så blir det bättre! Hoppas nu du får en härlig påskvecka!

    Kram
    Nettan

    SvaraRadera

Tack för din kommentar! Jättekul att du tittade in här hos mig, hoppas du återvänder:) Kram Suz