onsdag, januari 13, 2016

Inga genvägar

Sövdesjön, årets första lördag och kylslagen promenad
 
Nog ligger det lite i det citatet, att inget värt att ha kommer lätt. Vi får kämpa lite för det vi vill uppnå. Och kanske är det just där den största utmaningen ligger. Har vi satt upp mål som är värda att kämpa för? Är dina mål självvalda eller har de kommit till för att andra vill något eller har satt upp mål?
 
Tror det kan vara ganska bra funderingar att ta. Speciellt om vi har en massa ursäkter för att låta bli eller inte tycker det känns roligt att kämpa. Problemet kan också vara att vi inte ser målet helt klart eller inte har en handlingsplan för hur vi ska nå dit.
 
Jag har haft förmånen att lyssna på Kjell Enhager några gånger och han är otroligt inspirerande. Kika in på hans hemsida här och få lite smakprov. Han pratar ofta om något som kallas nöhra-modellen och jag hittade en bra förklaring här. Jag har inget samarbete med dessa inspirationskällor, ville bara tipsa lite om vad jag hittat. Det finns ju en hel uppsjö med inspirerande förläsare runt om i landet, så varför inte leta upp ett lämpligt evenemang och få dig en energikick.
 
En klassiker när det gäller målsättning är också att tänka SMART, det vill säga målen ska vara Specifika, Mätbara, Angelägna, Realistiska och Tidsbestämda. Har ni hört detta förut? Ofta tänker vi för stort och kan inte se vare sig slutmålet eller vägen dit och då blir det också svårt att genomföra.
 
Kanske är du supernöjd med tillvaron precis som den är, men mål tror jag alltid kan vara bra att ha. Det måste ju inte vara förändringar eller förbättringar, det kan vara ett sätt att bli mer motiverad och känna mer meningsfullhet i tillvaron. Eller kanske en dröm du haft länge. Ibland behöver vi bara låta tiden rulla på, men ibland kan det nog vara bra med mål. Jag känner att 2015 rullade på för min egen del, utan några direkt uttalade mål, därför funderar jag över mina mål i år istället. Inga nyårslöften utan mål istället. Hur tänker ni? Har ni året planerat, klara mål och vägen dit? Kanske kan vi tipsa varandra.
 
Lycka till med vad ni än tar er för!
 

 

1 kommentar:

  1. Jag ger aldrig nyårslöften men brukar sätta upp en eller två saker att betrakta och förändra.
    I år är det bland annat tiden. Vad jag gör med den.
    Eftersom att jag har kommit på mig själv med att hela tiden känna att jag inte "har" tid.
    Ganska intressant att titta på sig själv och sina vanor.

    Det där med SMART tyckte jag om.
    Det är verkligen något man kan använda.

    Fin dag till dig!
    Kram Hannis

    SvaraRadera

Tack för din kommentar! Jättekul att du tittade in här hos mig, hoppas du återvänder:) Kram Suz