söndag, januari 11, 2015

Veckans sunda

 
Nu får pepparkakorna ge vika för de betydligt nyttigare fröknäckebröden! Men jag behåller burken, sätter dit en svart stjärna som jag tycker matchar vårt kök och tänker mig att den här burken nu får innehålla vårt alternativ till sötsaker vid fikastunderna. Det kommer fortfarande finnas utrymme för lite sött också, men absolut inte varje dag. I vår familj har vi lovat varandra att börja röra på oss mer och dra ner på sötsakerna. Vi borde vara ganska motiverade nu - ett nytt år och nya mål! Mer energi.
 
Vilket får mig att komma in på mitt tredje inslag i bloggens lite nya struktur - Veckans sunda. Nåja, nu ska ni inte tro att jag har gått och blivit helt omvänd och bara tänker tjata om hälsa, motion och kalorisnål mat i dessa inlägg. Egentligen är min tanke att använda dessa inlägg som en liten veckorapport för min egen skull, hur har veckan gått och vad har jag gjort bäst i min resa mot ett sundare liv i allmänhet, vilka svårigheter har jag stött på och vad kan jag göra bättre. Gick något helt åt skogen eller var det faktiskt ganska enkelt. Att utmana sig själv kan vara svårt och ha snirkliga vägar mot mål.
 
Kan detta vara av intresse för någon annan så bjuder jag gärna på det. Och vill någon tipsa mig om bra verktyg, recept eller övningar så blir jag naturligtvis jätteglad.
 
Rapporten för den här veckan får summeras så här: kommit igång med nya arbetstider och tagit mig i kragen och höjt skrivbordet för att kunna stå och jobba tidvis under dagen. Hjälper både rygg och axlar känner jag, samt att det ska hjälpa förbränningen till det bättre också har jag hört.
I övrigt har inte några andra motionsformer annat än att vardagsmotionen är något högre nu när ledigheten är slut och soffliggandet minskar;) Det har varit till att vårda förkylningen och försökt tillfriskna ordentligt istället. Bara dumt att gå ut för hårt och tro att det ska ge varaktiga resultat.
 
Så det sundaste jag gjort den här veckan får nog bli att jag bakade fröknäcke idag. Tror inte jag är ensam om att vara lite lätt beroende av dessa godingar! Lätta är de att göra och jag har haft receptet med tidigare - ni hittar det här. Det finns nog ett antal olika varianter, så det är bara att prova sig fram till favoriten.
 
Veckans sunda - ännu ett nytt inslag i bloggen:) Men nu får det vara nog med nymodigheter, resten av bloggen får spreta precis som tidigare. Ibland kanske det bara blir mina fasta inslag, när inspirationen eller tiden tryter, kanske kommer jag in i samma bubbla som i december och har inlägg varje dag och är med i utmaningar både här och där - vi får se. Huvudsaken är att det är roligt.
 
Ha en fortsatt fin söndag!


5 kommentarer:

  1. Härligt att du börjat komma igång med mer hälsotänk! Det försöker jag också! Träningen har jag börjat komma igång med och även mer tanke kring maten. Känns skönt!!
    Kram Jennica

    SvaraRadera
  2. Gillar dina nya inlägg.
    Såg förra veckans avsnitt av Stjärnorna på slottet häromdagen. Vad kul det var att se från er teater.
    Kram Agneta

    SvaraRadera
  3. Roligt att få läsa dina nya kategorier!! :) "Veckans sunda" kan ju vara allt möjligt och inte bara det som är ätbart eller handla om motion och sånt. Jag tänker mig att det kan handla om allt du gör som är gott för kropp och knopp. Köpa en tulpanbukett, en ny tröja eller en stunds tanke för sig själv t.ex Fast det har du nog andra kategorier som handlar om sånt :)

    Kram Ann-Louise

    SvaraRadera
  4. Halloj vännen!
    Veckans sunda låter toppen. Både för dig själv men även som lite pepp för oss läsare. Jag skriver för min egen skull men blir så klart glad om någon annan gillar det jag skriver. Låt det spreta och gör det som känns bra för dig.
    Varm kram Kristina.
    Ps fröknäcke är så gott. Har du provat att smula ner det i fil. mmmmm

    SvaraRadera
  5. Jag provade genast att göra i alla fall ett liknande knäckebröd och det blev både gott och vackert!

    Http://www.annapannapuff.se

    SvaraRadera

Tack för din kommentar! Jättekul att du tittade in här hos mig, hoppas du återvänder:) Kram Suz