måndag, januari 19, 2015

Veckans recept - chokladmuffins

 
Igår kunde jag helt enkelt inte låta bli att baka något gott till fikat! Det blev de här superenkla och fantastiskt goda chokladmuffinsen, som jag googlade fram i all hast. Receptet är upplagt på Tasteline av en profil som kallar sig Bakamanda. I vanlig ordning kunde jag naturligtvis inte hålla mig helt och hållet till receptet:)
 
100 g smält smör
1 dl mjölk
2 ägg
0,5 dl farinsocker
1 dl strösocker
5 msk O´boypulver
3 tsk kakao (la jag till på eget initiativ och skulle kunnat ha i 3 msk)
3 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
3 dl vetemjöl
 
Värm ugnen till 225 grader. Vispa ägg och båda sockersorterna. Smält smöret och blanda i mjölken. Blanda alla torra ingredienser. Sikta ner mjölblandningen i ägg och socker samt rör ner smör/mjölkblandningen.
Häll smeten i muffinsformar. Jag tog sex riktigt stora formar och placerade dem i min muffinsplåt. Gräddade dem ca 14-15 minuter, passa noga för de ska vara lite kladdiga när du tar ut dem! Det blev väldigt gott med det kladdiga i mitten. Receptet säger tio stycken och gräddning i 10 minuter och det ska också bli kladdiga muffins.
Nästa gång jag bakar dessa tänker jag även hacka mörk choklad grovt och blanda ner i smeten. Kan inte bli fel det heller.
 
Och nu tänker ni säkert, MEN ... hade inte Suz veckans sunda inlägg igår??? Absolut, erkänner mig skyldig. Och det här var hur sunt som helst. För jag vet hur min vecka hade sett ut om jag inte tillåtit mig en utsvävning vid gårdagens fikastund. Konstant sötsug, surare och vresigare för varje avverkad dag och med en överhängande risk, för att inte säga garanterad, att hänge mig åt världens frosseri när jag inte skulle orka stå emot längre.
 
Därför tillät jag mig denna delikata muffins - en ren njutning och det måste man också ha för att hålla sig sund i huvudet:) Men i lagom mängd, det är viktigt. Vi tillåter oss inte sötsaker varje dag.
 
Sådär, nu startade jag veckan med ett smaskigt recept!
 
Ha en fin vecka<3


6 kommentarer:

  1. Ser supergoda ut. Även om de inte var så sunda. Man måste väl få njuta av något gott. Ha en fin kväll Kram Pernilla

    SvaraRadera
  2. Ser gott ut, om du vill ha recept på vad man kan göra med fryst banan och hallon så hojta, perfekt bot mot sötsug...
    Har en idé som vi ska mailas om senare!

    Kramar

    Nettan

    SvaraRadera
  3. Hej Suz!
    Härligt med ett muffinsrecept så här i början på veckan! Min äldsta son älskar muffins och det är ngt vi bakar ihop ibland, Så där skönt okomplicerat att tillreda tillsammans!
    Tack Suz för fina kommentarer hos mig, alltid lika uppskattade!
    Önskar dig en fin vecka!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  4. Hej Suz! Så gott det ser ut. Känner doften hit ;) Jag gillar också att laborera lite med recepten. Idag gjorde jag en grönkålssoppa med ägg - så god och jag tror den blev extra fin i smaken då jag hade i lite bacon :-)

    KRAM

    SvaraRadera
  5. Klart du ska unna dig sötsaker! Alla vet att lördagsgodis är godast så länge det bara äta just på lördagar:)! Det är egentligen lika strongt att smaka som att låta bli och det ena är bra mycket godare...

    SvaraRadera
  6. Heja dig!! Klart att man får det. Jag är den siste att protestera ;)) För mig skänker det en guldkant på de vanliga dagarna. Lite vardagslyx. Det vill jag inte vara utan.

    Kram!

    SvaraRadera

Tack för din kommentar! Jättekul att du tittade in här hos mig, hoppas du återvänder:) Kram Suz