lördag, januari 10, 2015

Veckans recept

 
Än så länge är det kanske lite glest med inlägg på det nya året. Men lite struktur håller på att utformas och jag tar ett litet steg i taget. I förra inlägget berättade jag att jag kommer köra ett "Veckans citat" under 2015 och nu kommer vi till nästa fasta inslag - "Veckans recept".
 
Det kommer bli ett gäng av mina absoluta favoriter, några säkra kort och ett axplock ur min lilla kokbokssamling. Antingen återger jag receptet här i ett inlägg eller lägger en länk till någon mysig matblogg där jag hittat ett favoritrecept.
 
Jag lägger in en kategori som heter just "Veckans recept" där ni kan hitta årets inlägg. Tidigare recept återfinns antingen under Absoluta favoriter eller Recept. Jag låter dessa hänga med nu också.
 
Dagens absoluta favorit är ett riktigt säkert kort - egen smulpaj. Den kan användas till de flesta bär och frukter och det enda ni behöver tänka på är att strö över lite potatismjöl på bär som är lite blöta.
 
Idag blir det äppelpaj på säsongens sista äpplen från trädgården, som fått husera i uterummet och börjar bli lite tråkiga så här års. Sagt och gjort, ner i en smuldeg och in i ugnen.
 
Jag varierar ofta smuldegen, men en bra grund jag brukar följa är ca 3 dl mjöl av valfri sort, 1-1,5 dl havregryn, 1-1,5 dl mandelmjöl, 2 msk vaniljsocker (i äppelpaj ska det hos oss också i en ansenlig mängd kardemumma), 0,5 dl strösocker (kan bytas ut mot annat socker eller uteslutas för en mindre söt paj), ca 1 msk bakpulver och sedan så mycket smör att det blir smuligt och inte för torrt. Antingen kör jag 1-1,5 dl flytande smör/rapsolja eller vanligt smör i små kuber. Huvudsaken är att det verkligen smular sig i små klumpar och inte är för slätt och mjöligt, då blir pajen väldigt torr.
 
I vår familj vill vi gärna ha en deg i botten också, därför gör jag så stor sats av smuldegen. Hälften läggs helt enkelt i botten, sedan i med fyllningen och på äpplena massor av kanel, eventuellt lite sirap eller socker av valfri sort och mängd beroende på vilken fyllning som finns för dagen. Sist toppar jag med resterande smuldeg och överst drar jag på lite sirap. Tycker ni att degen känns för torr går det också att ringla över lite smör/rapsolja för att få ett pajlock som ser snyggt ut och smakar ljuvligt.
 
Idag provade jag även att ta i ca 0,5 dl havrekli i smuldegen, ska bli spännande att smaka. Vi måste föra in lite små nyttigheter i bakverken:) Drog ner på sockermängden i degen, men som vanligt drog jag på sirap ovanpå pajen för att få en något knäckigare konsistens. Äpplena var inte så väldigt söta så lite ljust muscovadosocker fick också pudras över tillsammans med kanelen.
 
Skjuts in i ugnen, 200 grader i ca 25 minuter, längst ned i ugnen.
 
Var så goda - årets första "Veckans recept" och absoluta favorit! Hoppas ni kan ha nytta av det:)
 
Nu är det fikatajm<3


4 kommentarer:

  1. Mmmm, så gott! Älskar bär och fruktpajer. Året om=))

    Kramen Hannis

    SvaraRadera
  2. Vilka fina intressanta böcker du har!! Ibland har jag lust att köpa böcker bara för den fina framsidans skull :)) Det har de planerat bra de där som ordnar med sånt :))

    Pajen såg så god ut och jag tänkte att jag måste kika in och läsa också. Du har lite planer för bloggen, lite förnyelse kan man säga. Blir roligt att följa med :)

    Kram Ann-Louise

    SvaraRadera
  3. Så trevligt med veckans recept. Bra med lite nya tips. Så gott med paj. Ha en fin söndag Kram Pernilla

    SvaraRadera
  4. Kul med goda pajrecept! Hoppas att ni haft en bra helg trots all storm?

    Kramar
    Nettan

    SvaraRadera

Tack för din kommentar! Jättekul att du tittade in här hos mig, hoppas du återvänder:) Kram Suz