söndag, januari 18, 2015

Bakgrund - fotoutmaning vänner emellan

 
Söndag och årets första fotoutmaning vänner emellan hos Maria och Kristina. Spännande att se vad det blir för teman i år och att kika in hos alla som är med. Plötsligt dyker det upp någon ny blogg och vi knyter ännu fler kontakter i den här fantastiska bloggvärlden. Inspiration och idéer tycks aldrig sina och det fina är att du väljer själv när du vill vara med och när du behöver dra dig tillbaka lite. Vi möts trots att vi är på olika nivåer, från olika bakgrunder och i alla olika åldrar.
 
Dagens tema är "bakgrund" och för mig var valet inte alls svårt. Jag har två favoritbakgrunder här hemma - vår egenhändigt gjutna betongskiva till uteköket och det gamla ekbordet vi fått ärva från min farmor och farfar. Lite knepigt kan det vara att fotografera och få det till just bakgrund eftersom det är plana ytor. 

 
Men jag tycker de här ytorna är underbara att jobba med! Den släta, grå ytan i betongskivan och de ruffiga, slitna ekplankorna i bordsskivan. Betongskivan finns ju utomhus, eftersom det är uteköket och ljuset är helt beroende av hur vädret är. Men ekbordet står i uterummet och är det bara dagsljus kan det nästan vara vilket väder som helst, ljuset är riktigt tacksamt. Hämtar inspiration och tänker att i år, i år ska jag tillverka ett par små "väggar" som jag också kan använda:)
 
Nu är ju jag bara en glad amatör, som ömsom lånar dotterns systemkamera och fotograferar med de förinställda autolägena, tar vår lilla kompaktkamera eller till och med använder nya mobilen. Redigeringen håller sig till det som gratisprogrammet PhotoScape erbjuder och många gånger gör jag inget alls åt bilderna utan använder dem precis som de är. Men de olika utmaningarna som dyker upp i bloggvärlden får mig absolut att vilja lära mig mer, även om jag förmodligen aldrig kommer finna mig i en massa regler;) Kan ändå inte låta bli att kika tillbaka på gamla inlägg och tänka att något litet framsteg har nog ändå skett. Och det är ju aldrig fel att utmana sig själv lite mer.
 
Vi "ses" senare idag,
det är dags för Veckans sunda!

12 kommentarer:

  1. Vackra bilder du bjuder på.
    En DUKTIG glad amatör är du ju!
    Ha en fin dag

    Kramar
    Lene

    SvaraRadera
  2. Halloj!
    Vackra bilder & underbara ytor :O)
    Ha d gott kram Arja

    SvaraRadera
  3. Fina bilder. Jag känner igen mig i det där med att vara en glad amatör :) Kram Suss

    SvaraRadera
  4. Så fina bilder Suz, som alltid, härligt att kunna utmana sig själv en hel del, det är bara nyttigt!

    Kramar

    Nettan

    SvaraRadera
  5. Jättefina bilder! Underbart att ha två så fina ytor att jobba med som bakgrunder.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  6. Jättetrevlig tolkning! Dina bilder är jättefina och dina ytor blir så fina tillsammans färg.
    Kram Lena

    SvaraRadera
  7. Åh vad vackra bilder och en jättefin tolkning av temat! Så roligt att jag kunde inspirera dig. Jag hoppas mina nyhetsbrev kan ge dig lite utmaning :) Har du tips på saker du tycker är svårt och vill att jag tar upp i breven får du jättegärna skriva dem till mig. Tryck på länken, ett lätt sätt att kontakta mig på.

    http://frokenfoto.se/omfroken/index.html

    Fortsatt fin söndag önskar jag dig.

    kram kram Malin

    http://blogg.frokenfoto.se/2015/01/18/bakgrund/

    SvaraRadera
  8. Vilka vackra bakgrunder! Och du har helt rätt, vi behöver alla utmaningar och det här är en bra sådan:)!

    SvaraRadera
  9. Jättefina bilder och en bra tolkning på temat! Det är det som är så kul med denna utmaning. Alla är välkomna, oavsett kameratyp eller erfarenhet. Jag är också en glad amatör som precis som du använder systemkameran ibland och mobilen ibland. Men det är kul att fota.
    Bra bakgrund du har att ta till. Betonggrått och ekbord är tacksamma nyanser att fota emot.
    Kram Helén

    SvaraRadera
  10. Jättefina bilder på bakgrund. Visst är det så att vi inspireras av varandra. Härligt tycker jag. Ha en fin kväll Kram Pernilla

    SvaraRadera
  11. Härligt bidrag! Jag tycker dina bilder är superfina du får alltid till en inbjudande
    bild :)
    Ha en fortsatt fin söndag!
    Kramen

    SvaraRadera
  12. Mjuka fina bilder :)

    Ha en underbar söndag Suz
    KRAM - Tatjanis

    SvaraRadera

Tack för din kommentar! Jättekul att du tittade in här hos mig, hoppas du återvänder:) Kram Suz