fredag, januari 16, 2015

Lite färg och veckans recept

 
Första veckan på året utan extra helgdagar och med nya rutiner. Det känns i kroppen att vi varit lediga och väldigt försoffade under ett par veckor. Ätit alldeles för mycket och ändrat lite smått på dygnsrytmen. Och så allt detta regnande på det! Men idag är himlen lite ljusare, solen letar sig fram och även om vinden fortfarande tar i tänker jag sticka näsan utanför dörren idag:)
 
Jag förhandlade mig fram till att få jobba full tid måndag-onsdag istället för att sprida ut mina timmar på fyra dagar. Känner att jag kan vara mer effektiv både på jobbet och hemma med den fördelningen. Åtminstone tills jag har möjlighet att få fler timmar på mitt arbete, det finns hopp än. Den här veckan blev premiär och jag var full av förväntningar och skulle få så mycket gjort!
Jodå, på jobbet blev det en superstart och det kändes jättebra. Min kollega och jag körde en rejäl städ- och rensningsomgång i köket också, så att det blev trevligt att hålla en ordentlig lunchpaus där istället för en snabb fika vid skrivbordet. Och jag kände mig verkligen effektiv, fick gjort en massa . Men kvällarna gick i etthundranittio och det var matinköp och tillagning, städa undan julen och sedan i princip sänggående.
 
Igår då? Hemma och att-göra-lista. En fullt överkomlig lista. Men dålig nattsömn efter en släng av magkatarr igen, en vansinnigt tidig morgon då jag var lite curlingmamma och så ett tungt huvud på det. Jag lagade en kopp te och kröp i säng igen vid halv sju, läste och slötittade på nyhetsmorgon och ... somnade. Vaknade helt vimmelkantig ett par timmar senare. Skulle sedan klippa och färga håret vid fyra, så dagen försvann i ett nafs. Jag blir helt seg när jag somnar om så. Svårt att komma igång och inte gjorde världens regnoväder det lättare att känna sig pigg. Men jag fick ändå hyfsat mycket gjort av listan. Och lite pyssel hann jag också med - återvinning med att klippa ner rosenbuketten och sätta blommorna i en skål med oasis för att kunna njuta av dem lite till. Lite mobilbilder med färgboost, amaryllisen vi fick av mina föräldrar har börjat slå ut och så årets första tulpaner.
 
Jag fortsätter pricka av på listan idag. Sov ut ordentligt efter att ha struntat i att sätta någon klocka på väckning. Städning, byta sängkläder, lite hemmajobb, promenad och så en rejäl bloggrunda ska jag fortsätta med nu. Och jag tänker faktiskt börja baklänges idag. Vad jag menar? Jo, jag brukar alltid göra nyttogrejerna först och nöjet sedan. Men inte idag. Idag kör jag promenad och bloggrunda först:)

Orkar ni mer? Veckans recept följer nedan.

 
Kyckling med balsamicovinäger
 
4 personer
 
Bryn 500 g kycklingfilé och låt den sedan steka klart på låg värme i pannan eller lägg den i en ugnsform och stek mitt i ugnen ca 20 minuter.
Vispa ihop 2 msk balsamicovinäger, 1 msk honung och 1msk olja. Ta ut kycklingen, smula 100-150 g fetaost över kycklingen, strö över 2 dl ruccolasallad och häll över dressingen.
Klyftpotatis är gott till. En yoghurtsås som tzatziki är också gott som komplement.
 
Receptet har mannen min fått på sitt jobb.
 
Ha nu en riktigt skön helg alla fina! Jag ser fram emot att få kika in hos er som jag inte gjort ordentligt på länge. Men först promenad i solen. Vi "ses" nog igen i helgen:)
 
Stor, varm kram till er<3
 

4 kommentarer:

  1. Ajdå, hoppas att magen känns bättre! Det är verkligen inget vidare när katarren kommer, då är det en liten varning om att man ska dra i bromsen en aning. Du måste vara rädd om dig! Det låter smart att göra om schemat så det blir lite mer sammanhängande ledighet.
    Ha en fortsatt fin helg!
    Kram Pia

    SvaraRadera
  2. Stackare! Magen är inget kul att ha ont i. Det receptet på kycklingen är supergott. Det brukar vi också äta. Ha en mjuk dag Kram Pernilla

    SvaraRadera
  3. Mmm vilket smarrigt recept, det tackar jag för. Ta nu hand om dig o vila, så magen blir bättre. Kramisar Tina

    SvaraRadera
  4. Hej Suz <3

    Saknat att titta in här. Jag vet inte vart tiden tar vägen...kommer hem sent i veckorna så nu njuter jag av att ha tid.

    Å, receptet blir jag jättesugen på. Så gott det verkar. Ska även göra mig en kopp te nu, bra att du dricker det men tanke på din mage. Hoppas verkligen att du känner dig bättre snart. Vila!

    Så bra att du har möjlighet att arbeta mer sammanhängande. Jag har just bytt tjänst och känner mig pirrig men vet också att det kommer kräva en hel del. Skönt att koppla av med en liten roadtrip så här en solig lördag :-)

    Ha en fortsatt fin helg Suz!

    Stor kram
    Lotta

    SvaraRadera

Tack för din kommentar! Jättekul att du tittade in här hos mig, hoppas du återvänder:) Kram Suz