tisdag, januari 06, 2015

2015, vad bjuder du på?

 
Vi tog en liten tur med tåget, till våra kompisar i Uppsalatrakten. Firade nyår där och fick en oxfilé som var så mör så vi blev alldeles tagna. Närproducerat på hög nivå, krav och alltihop ... firade med champagne och annat gott vin. Tog promenader runt på gården, mös ikapp med katterna och fick se flera vackra solnedgångar i vitt vinterlandskap.
 
Tack fina vänner, för mysiga dagar! Vi hoppas att vi inte ställde till det för mycket för er, det är ju som vi vet verkligen ingen dans på rosor att driva en gård med mjölkkor och inte så mycket man kan bidra med när man inte är van vid dylika arbetsuppgifter. Men vi får ändå en känsla av att vi på något märkligt sätt smyger in lite positiv förändring i vardagen, utan att vända upp och ner på allt.
 
Vår vänskap har ju några år på nacken nu och vi känner till varandras vardag, som är så totalt olika att det nästan är som natt och dag. Medan vi oftast sitter eller står ganska lugnt vid våra skrivbord dagarna i ända och kan åka hem och lämna jobbet kvar där, så sliter våra vänner många gånger i motvind med sänkta mjölkpriser och maskiner som strejkar och framför allt, de har levande djur i sin verksamhet som inte följer ett givet mönster och som ibland kräver uppmärksamhet mitt i natten.
 
Och nästa gång jag beklagar mig över en dålig dag, då ger jag mig själv en spark i baken och inser hur bra jag har det. Det må vara monotont att syssla med ekonomi många gånger, men jag kan vara ledig nästan när jag vill, har lärt mig att koppla bort jobbet när jag är hemma och har utrymme för både familjetid och egen tid när vi vill.

 
Ändå hade min fina vän tagit sig tid att ställa iordning en mysig hörna med en hel hög mattidningar till mig. Och härliga måltider fick vi avnjuta tillsamman under veckan (där kunde vi åtminstone bidra lite)! De tog sig tid att bjuda oss på lunch i Uppsala när vi skulle åka hem, trots att vi vet att det aldrig sinar med arbete hos dem. Och nu sitter vi här hemma, är lediga idag också och kurerar oss från förkylningarna, klarade oss från dotterns magsjuka och hurrar för det.
 
Njuter av alla vackra blommor vi fått under helgerna och tog oss iväg på handboll igår kväll. Idag går vi verkligen på halvfart och laddar batterierna för nya arbetsdagar. Tänkte fixa en fika nu och sedan slå mig ner i fåtöljen med en bok. Tände brasan redan i förmiddags och nu börjar det nästan bli för varmt:)


Så vad bjuder då 2015 oss på? Inga större planer än så länge. Mer än att hela familjen har lovat varandra att vi ska röra mer på oss och dra ner lite på sötsakerna. Ja, jag skriver dra ner lite för vi är helt övertygade om att ett totalförbud för oss skulle bara orsaka återfall av tråkig omfattning.

Jag har inte skrivit ner så mycket planer än så länge, brukar bli en fasligt lång lista som jag ändå inte kan hålla. Men riktlinjer finns och månne finns det en liten plan för bloggen. Spreta kommer den garanterat göra i vilket fall som helst:)

I bilden ovan ser ni ett litet citat - "Today is the first blank page of a 365 page book. Write a good one!". Jag hade den på Instagram på nyårsdagen, men än har jag inte åstadkommit mer än blanka sidor rent textmässigt. Men vem vet vad som väntar, kanske avrundar jag 2015 med att skriva sida 365 i en bok! Och ni kan vänta er veckans citat på bloggen, det är en plan. Här var det första:)

Vad har ni för planer för 2015?
 


6 kommentarer:

  1. Att ha lantbruk nu för tiden är verkligen inget "glidar"jobb...
    Dom får slita hårt för väldigt lite, jag är då imponerad över att folk orkar.

    Hoppas att du har en mysig kväll framför dig/ Kram Hannis

    SvaraRadera
  2. 2015 är ett år då jag ska fokusera på välmående och hälsa, ta tag i motionsbitne då jag numera har ett jobb jag kan styra lite mer över och så ska jag umgås med mina nära och kära.

    Kramar

    Nettan

    SvaraRadera
  3. Nä man ska inte klaga utan värdesätta det man har. En fin kväll till dig Kram Pernilla

    SvaraRadera
  4. Oftast tittar vi på fel saker, vi tittar inte på vad vi har och uppskattar det, iaf är vi dåliga på det. Dina inlägg får så gärna spreta, det gör även mina ;)
    Hoppas att du får ett riktigt härligt 2015, och att där finns plats för dig att blogga också.
    Kramen

    SvaraRadera
  5. Äntligen lite tid att skriva, långa dagar har det blivit. Det är vi som ska tacka för att ni kommer och bryter vår vardag och vi blir "tvungna" att släppa vissa saker till senare. Skönt att bara vara och det inte behöver vara något "speciellt", det blir som det blir (som alltid här :)) Mitt fokus för 2015 får bli arbetstiderna som barkat ur helt, sedan skall det in någon typ av motion på schemat. Ha det gott. Kram

    SvaraRadera
  6. Goda vänner är ovärderligt! Vad gjorde man utan dem....
    Och citat - bra idé! Jag har också ett citat på min blogg idag....gillar citat!
    Kram Jennica

    SvaraRadera

Tack för din kommentar! Jättekul att du tittade in här hos mig, hoppas du återvänder:) Kram Suz