torsdag, januari 22, 2015

En helt vanlig, ovanlig torsdag

 
Jag lägger boken ifrån mig med ett leende, ännu en feelgood är avverkad. Jag tycks inte få nog av dem nu för tiden. Men kanske har det med omvärlden att göra. Jag behöver glömma bort mig i böckernas värld en stund, försvinna i karaktärernas uppdiktade tillvaro.
Tittar jag på nyheterna skakas jag ständigt om av hemska händelser överallt. Låter jag mig fullt påverkas av alla larm om farliga ämnen vi omger oss av i våra hem, på våra jobb, i våra kläder och i maten vi äter så bryter jag snart samman. Jag läser ett smärtsamt inlägg hos en kär bloggvän och ruskas om av den verklighet vi lever i. Är det konstigt att vi behöver lite feelgood?
 
Då gäller det att ta vara på dagar som den helt vanliga torsdag jag haft idag. Men lite ovanlig känns den, eftersom jag numera är ledig på torsdagar. Och idag har solen visat sig nästan hela dagen, bara en sån sak! Städat, tvättat, flyttat omkring blommor, tagit vara på överlevare från julgrupper och satt dem i andra krukor, tagit en kopp kaffe på stående fot mitt i solen på terrassen (visserligen med jackan uppdragen högt i halsen men härligt ändå), läst ut den där boken medan dofterna från lammet i ugnen sprider sig i huset. Och nu har jag landat här vid datorn. Sådana här dagar är guld värda, i varje fall för mig. Jag önskar att ni också får ha de där dagarna som är värdefulla för er.
 
En ovanlig torsdag kan det också vara för att jag tänker delvis avslöja att jag har nya tankar med mitt lilla företag VarDagsSaker. Det finns ju idag en pytteliten webbutik som kämpat sig kvar i snart två år. Ett försiktigt litet försök att dela med mig av lite favoritprylar. Ett roligt projekt som förde mig till Formex på inköpsrunda för två år sedan. Att forma en liten webbutik på egen hand, lägga upp ett litet lager och ge sig ut på den överfulla marknaden, ett kanske omöjligt projekt om du frågar en expert. Men det har gett mig insikter på min resa genom livet och därför tänker jag inte se framtida förändringar som ett nederlag utan bara som goda erfarenheter. Livet är fullt av möjligheter och det finns så mycket jag vill pröva på än. Men jag förhåller mig ödmjuk, man vet aldrig vad ödet har i beredskap och jag tar en sak i taget. Fler projekt väntas.
 
Först och främst jobbar jag just nu med att skapa en lagerrensning på de flesta produkterna i butiken, så håll utkik efter startskottet när ni kan fynda riktigt bra saker hos mig. Om allt går som jag vill kommer jag behålla ett litet sortiment, men det återkommer jag till. Än så länge ligger det 25 % rabatt, men bättre blir det:)
 
Den här torsdagskvällen fortsätter vi också heja på Sverige i handbolls-VM och så umgås vi i familjen och äter pulled lamb (förhoppningsvis, på försöksnivå!).
 
Men jag går också och grunnar på ett brev jag vill skriva, till någon som finns i mina tankar väldigt ofta och som jag vill försöka stötta på något sätt.
 
Sköt om er "finingar"<3


3 kommentarer:

  1. Hejsan.

    Vilket fint inlägg.
    Så tänkvärt ........
    Visst är det så att man ska försöka njuta av vardagen så gott man kan, de enkla sakerna är ju ofta de man saknar när det händer otrevligheter.

    Jasså ,du har haft sol hos dig.
    Här på västkusten har det dalat lite snöflingor hela dagen och mycket halt är det.
    Nu ska jag kika in i din nätbutik.

    Ha det fint,
    Anneli

    SvaraRadera
  2. Bästa Suz,
    vilket fint och berörande inlägg!
    Liksom mitt i prick! Jag har funderat en del på sistone över vad alla tragiska världsrapporteringar gör med oss, dels som enskilda individer men också som samhälle. Att lyssna på nyheterna är verkligen höjden av deppighet, sjukdomar, grymma krigsbrott, ibland så grymma att klockorna stannar, rasism på hemmaplan, rapporter om stigande arbetslöshet etc. Och så samtidigt så många fantastiska ögonblick i livet, solen i ansiktet, en kopp rykande tea, en god bok. Ingen lätt balansgång alltid, det där med att leva sitt eget liv samtidigt som man tar in omvärlden.
    Kanske tänker vi på samma person vad det gäller ngn du vill göra ngt för?
    En varm kram från min del av Skåne till din!
    /Anna

    SvaraRadera
  3. Så härligt att ha en ledig dag i veckan. Kunna njuta. Så gott hjärta du har som vill göra ngt för ngn annan. Hoppas du får en fin kväll. Kram Pernilla

    SvaraRadera

Tack för din kommentar! Jättekul att du tittade in här hos mig, hoppas du återvänder:) Kram Suz