söndag, september 29, 2013

Söndagsfeeling och fikatips!

 
En skön känsla med helg och vackert väder. Faktiskt inga större krav den här helgen, vilket kändes helt nödvändigt. För min del, som känt mig lite risig. För mannen min, som haft en ganska intensiv jobbvecka (nåja, lite nöje också). Och för dottern, som tillfrisknat men stod på scenen igår och var bakgrundsdansare till ett sångnummer igår kväll.
 
Det har suttits i solen, slöats i tvsoffan, tagits sköna bad och lagats lite gott att äta. Mannen min fick ett ryck igår och klippte gräset också. Men i största allmänhet har vi vikt denna helg åt att bara vara och ta det lugnt. 

 
Blir ni sugna på något gott till fikat kan jag tipsa om ett snabbt äppelmums att sno ihop. Våra träd bär massor av frukt och, enligt tips från Sövde Musteris hemsida, är bästa sättet att kolla mognaden att se om kärnorna är bruna. Färgen är ok, men jag tycker nog att de fortfarande kan få hänga kvar lite till. De är våldsamt syrliga än så länge!
 
Men, nu var det receptet:
 
Tärna ett äpple per person och lägg i kastrull med lite smör eller smör/rapsolja eller annat fett du vill använda. Häll på havregryn, ungefär en liten handfull per äpple. Slå på socker av valfritt slag, strö- eller farin- eller kokossocker till exempel. Lite sirap är inte fel heller, men det verkar svårare att få havreblandningen krispig om man tar för mycket sirap. Prova dig fram:)
 
Och så massor av kanel. Naturligtvis efter just dina smaklökar, men jag älskar kanel!
 
Låt det hela fräsa under omrörning, så att sockret smälter och havregrynen blir lite "crunchiga". Äpplena får gärna behålla lite tuggmotstånd och inte bli för mosiga, men här pratar vi naturligtvis också allt efter tycke och smak.
Har du fastnat i lakritspulverträsket, precis som jag? Då går det faktiskt alldeles utmärkt att tillsätta lite här också - men ta lite i taget! Personligen gillade jag att det bara gav lite sting och inte tar över den ljuvliga kanelsmaken.

 
Lite sen lunch ska intas nu, äggröra och bacon. Sen blir det lite mer solsken! Att ta vara på ljuset och njuta lite solstrålar är energikick för kropp och knopp:) Något mer på agendan idag - vi får helt enkelt se. Ytterligare en dag att bara vara!
 
Njut av söndagen!

2 kommentarer:

  1. Låter som en härlig helg! Här har vi också bara varit i stort sett i alla fall ;) Njutit av det fina höstvädret!!

    Kram

    SvaraRadera
  2. God morgon Suz!
    Vilken solig, fin helg vi fick! Hoppas du kryat på dig! Så skönt med en bara vara helg ibland, nog nödvändigt med tanke på hur våra liv ofta snurrar på i ganska högt tempo under vardagarna. Hos mig är det lugnare på många sätt just nu då jag är hemma med barnen fast intensivt på ett annat sätt men sällan stressigt. Skön känsla. Tack för äppeltipset!
    Önskar dig en fin vecka!
    Kram anna

    SvaraRadera

Tack för din kommentar! Jättekul att du tittade in här hos mig, hoppas du återvänder:) Kram Suz