lördag, september 21, 2013

Kärlek och fruktstund

 
 
Fine mannen min kom hem med rosor till mig igår<3 Lite extra kärlek en helt vanlig fredag, värmer mitt hjärta och min själ. Det är små saker och gester som ger livet guldkant, som betyder så mycket.
 
 
Jag vet till exempel att mannen min är väldigt svag för äppelpaj och gärna som jag gör den. Med smuldeg även i botten. Ljummen och med massor av vaniljglass till. Här kommer ett litet tips:
 
Blanda mjöl (valfri sort efter tycke och smak, jag brukar ta vetemjöl) och havregryn, ungefär lika delar. Sedan har jag börjat ta i lite mandelmjöl, efter att ha minskat ner på mjölmängden. Ett par teskedar bakpulver, ett par teskedar vaniljsocker och så i med strösocker eller kokossocker efter hur sött du vill ha det.
Är du lat slår du i flytande smör/rapsolja och då rör du runt efter hand, slå i lite i taget. Jag har aldrig mätt mängden. Annars tar du vanligt smör och fördelar i mjölblandningen. Det ska inte vara för torra smulor!
 
Lägg lite smuldeg i botten av en pajform, lägg på äppelklyftor/skivor, slå på kanel, kardemumma och lite farinsocker eller rörsocker och så kronan på verket - sirap. Sedan ett nytt äppellager och mer kanel. På med resten av smuldegen och så gärna lite sirap till på toppen, för att få en knäckig yta. Har du fått smuldegen för torr går det att rädda med att dra över lite flytande smör/rapsolja.
 
In i ugnen i 200 grader i ca 25 minuter. Smaklig spis!
 
På återseende strax, med skogspromenad:)
 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar! Jättekul att du tittade in här hos mig, hoppas du återvänder:) Kram Suz