söndag, november 10, 2013

Känsla för detaljer

Tomarp Gårdshotell
 
Mannen min och jag rymde iväg till norra Skåne i nästan ett dygn förra helgen.
I lite dystert väder åkte vi iväg mot skogarna i norr.
Sista biten på smal, gropig grusväg och det kändes som om vi var
mitt ute i ingenstans. In på en lerig parkering i fullständigt mörker. Men det tändes en lykta och efter att ha hoppat mellan vattenpölarna och nått runt hörnet möttes vi av
 ljus och värme.
 
 
Ett litet rum under takåsarna. Slappna av. Prata och mysa.
En härlig middag med gott i glasen. En himmelsk kanel- och vaniljglass!
Flera mysiga platser att slå sig ner på för en lugn stunds njutning.
Långsam frukost, alldeles nylagad efterhand som gästerna dök upp.
 
 
En hel gård med känsla för detaljer!
Överallt möttes vi av de där små sakerna som gör det lite speciellt.
Vackra gamla stolar blandas med modernare soffor.
Badrumskranar med charm.
Skiffer blandat med trä och metall.
 
 
Fullt av önskedetaljer i ett boende.
Synliga takbjälkar, infällda stjärnor i golvet
och varma mattor.
Många saker, men på ett väldigt stilfullt sätt
utan att kännas rörigt.
 
Vi hade lite otur med vädret, så det blev inga promenader.
Men annars hade vi kunnat ta gårdens hund med oss ut,
i receptionen hängde ett litet foto med koppel under och det vara bara att kontakta
 matte eller husse.
 
Personalen ska ha beröm - de var oerhört trevliga och kunniga.
Och maten superb!
Ett mysigt ställe att försvinna till en stund.
 
Hur som helst -
Tack mannen min,
för att du ville följa med mig hit!

5 kommentarer:

  1. Låter helt underbart Suz! Vad härligt att bara få rå om varandra och lyxa till det med övernattning och god mat. Jag har bara hört positivt om detta ställe och länge varit sugen på en övernattning. Kanske något för mig och maken att testa. Tack för tipset och vad roligt att komma hem med en sådan skön känsla i bagaget. :)

    Jag hoppas att du mår bättre idag vännen? Ta hand om dig!

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  2. Låter som en härlig helg, få komma bort o bara vara tillsammans, njuta av god mat o ha det skönt. Tack för tipset det sparas till en helg för mig o mannen framöver. Kramisar Tina

    SvaraRadera
  3. Åh så ljuvligt, att bara få vara och njuta av en sådan plats. Hoppas att du mår bättre nu?

    Många kramar
    Nettan

    SvaraRadera
  4. Denna plats är helt ljuvlig och vi har varit där många gånger. En av de platser jag ofta kan tänka på och som ger ettlugn i hela kroppen. Frukosten är underbar. Dom stekta äggen med riven ost och chili....fanns dom?! :) Jag pratade om detta ställe med min man senast idag. Våra vänner hade sin bröllopsfest där med övernattning för alla gäster. Underbart! Hälsningar från Ulrika i Palma

    SvaraRadera
  5. Vilket trivsamt ställe Suz! Förstår att ni trivdes där! Sådana där minibreaks gör susen för välmåendet! Hoppas du mår bättre nu.
    Sköt om dig!
    Kram Anna

    SvaraRadera

Tack för din kommentar! Jättekul att du tittade in här hos mig, hoppas du återvänder:) Kram Suz