tisdag, november 19, 2013

Dra i handbromsen!

Syns snart i fönstret
 
En lista så lång att den snart räcker till Nordpolen och tillbaks igen, julkortsproduktion (till julmarknaden nästa helg igen), känner en viss adventshets komma krypande och så är vi världens mest veliga familj när det kommer till att ta beslut. Och det spelar ingen roll om det är något som ska införskaffas till hemmet, reseplanering eller simpla saker som vad vi ska ha till middag (nästan, fast där är det nästan alltid jag som får ta besluten till sist). Det är ett ständigt surr av tankar med stort och smått i mitt huvud. Kan inte riktigt slappna av och då vet jag att det är dags.
 
Dags att dra i handbromsen. Stopp och belägg. Svepa ner de där små figurerna som sitter på mina axlar och som bara skriker högre och högre. De gör inte det minsta nytta - här är det jag som bestämmer! Nu tar jag kommandot. Jo, pyttsan. Det låter så enkelt, men är inte alls lika lätt att genomföra. Jag brottas ständigt med att det är så mycket jag vill, som inte får plats tillsammans med måste och bör. Och då blir det lite "brandsläckning", få undan de där måstena och sen lite vill-göra-saker som kläms in. Vilket bara resulterar i att jag aldrig landar i här och nu. Och ta mig sjutton, nu får det vara slut med sånt!
 
Alltså blir det från och med nu andra bullar! Tidsoptimisten i mig får ge vika, se sig besegrad. Det sunda förnuftet måste få fullt utrymme. Bli lite mer minimalistisk och inte "go all in" så fort jag ska fixa något. Mannen min brukar påminna mig när jag spårar ur för mycket. Bra är gott nog, allt måste inte vara bäst. Och det behöver inte alltid vara allt, utan bara ett urval.
 
Så nu fokuserar jag på att få julkorten klara och att planera en riktigt god middag när vi äntligen firar mina föräldrars 50-åriga bröllopsdag på fredag. Det kanske inte blir tidernas mest välstädade hus här och kanske inte de allra mesta avancerade kokkonsterna, men en måltid lagad med bra råvaror och största glädje och kärlek. Och när den intas ska jag verkligen vara närvarande i stunden! 
Och när jag placerar mig i pysselhörnan för lite kreativ sysselsättning med kort och julkort, då ska jag också var alldeles där i både tanke och handling. Njuta av att få skapa något med händerna:) De behöver inte vara klara förrän nästa vecka. Och vem vet, jag kanske inte säljer ett enda! Men då har vi ju åtminstone våra egna julkort klara att skicka;)
 
Den där adventshetsen då? Visst hade det varit kul om alla fönstren varit putsade, men jag får troligen nöja mig med dem som ska få lite utsmyckning. För vet ni vad - jag avskyr att putsa fönster! Jag bakar mycket hellre en sats lussekatter:) Dörrkrans tänker jag köpa färdig i år, det brukar finnas på julmarknaden. Eller i blomsteraffären. Och adventsljusen, hur ska den ljusstaken se ut i år? Jag tror vi har åtminstone tre olika varianter av ljusstakar i jullådan - i år tror jag vi kör den allra enklaste varianten. Det blir advent oavsett om vi slår knut på oss själva eller inte. Allt blir inte alltid som man tänkt sig, men det måste inte innebära att det blir trist för det!
 
Vi håller det minimalistiskt, enkelt. Keep it simple. Less is more. Det ska få vara min melodi framöver i mycket.
 
Ta nu hand om er, var snälla mot er själva!
Kramar från mig<3

4 kommentarer:

  1. Låter klokt att minska listan och kraven på dig själv! Du nämner ngt viktigt med att vara närvarande i stunden i det man faktiskt gör. Så lätt att vara några steg före eller bakat också för den delen. Men du, inte behöver man tvätta några fönster alls så här års?! Det är ju så praktiskt mörkt och skulle det råka komma en solig dag som i söndags, ja då bara blundar jag för smutsen och låtsas att den just kommit dit. Alternativt inväntar ett häftigt regn som spolar rutorna rena. Min mamma skulle nog inte instämma i det kloka med min fönsterstrategi!!
    Önskar dig en strålande fin vecka Suz, befriad från stress och press!
    Stor kram Anna

    SvaraRadera
  2. Kloka du! Jag ska köra på din bana! Här blir det inte heller några putsade fönster, tröstar mig med att det blir mörkt så tidigt. Lussebullar och pepparkakshus sedan blir det köpta pepparkakor och kanske ska även jag slå till med en köpt krans??

    Kram

    SvaraRadera
  3. Ja om jag ska ha en krans köper jag en. Om jag ens ids det. Köpta pepparkakor och hård prioritering gäller här. Det finns några saker som jag absolut kommer att göra och det är pepparkakshus med barnen, pynta lite, koka knäck, köpa julklappar och fixa lite julmat. Får jag ett ryck och vill mer är det bara att hänga med i det rycket.

    Precis. Snäll mot sig själv och inget hets. Om det går.

    Kram Ann-Louise

    SvaraRadera
  4. Heja heja med bortborstandet av de där små stressjävlarna på axlarna! Och ta en liten promenad i naturen, den känns lugnande så här års.

    Kram

    Eva

    SvaraRadera

Tack för din kommentar! Jättekul att du tittade in här hos mig, hoppas du återvänder:) Kram Suz