fredag, juli 13, 2012

Flitig

Ljuvligt god sallad

Ja, det är just vad jag tänkte vara idag! Bakning står på schemat, så städningen får stå åt sidan idag :)
Men undrar just om jag inte blir tvingad till en tur med dammsugaren i alla fall ... grannens poppel släpper ifrån sig massor av små fjärilslätta tussar, hela luften är full av dem och de hittar in i huset också. Ljuvligt mjuka, om man lyckas fånga dem ... men inte så roliga att ha överallt.

Salladen på bilden gjorde jag förra helgen. Hade sett ett tips på någon blogg, men hittade inte det igen så det fick bli improvisation - jordgubbar, honungsmelon, späda babyspenat, rostade pinjenötter och så smulad chèvre på det. Mums!

Men nu blir det först frukost och skapandet av ett litet körschema för dagen. Köket kommer att bli flitigt använt idag - det ska produceras ostpaj, bröd, bullar och kakor för nästa helg får vi besök:)

Och även om vi hjälps åt med maten när vi träffas, så ska den vara somrigt enkel och ge tid för långa stunder på terrassen istället. Och förhoppningsvis även någon tur till stranden! Och något besök ... och så kubb i trädgården ... och så Uggla i amfiteatern, givetvis ... och så ... och så ... man vill alltid hinna så mycket när familjen G kommer hit, men huvudsaken är ändå att träffas och umgås - så det får bli som det blir. Längtar!


De här godsakerna slogs in i foliepaket och åkte på grillen förra söndagen! Inte hemodlat, men väl svenska. Timjanskvistarna kunde jag i varje fall gå ut och plocka i krukan på terrassen:) Lite olivolja, flytande honung och lite pressad citron över tillsammans med salt och peppar. Sedan chèvre eller feta att smula över när de är klara. Mums igen!

Nu ska jag trotsa molnen, dra på mig något extra och sätta mig med en jättekopp te där ute ... och planera dagens mysiga bak - min meditation! Känns väldigt nödvändig efter de här sista veckorna. Ska bli skönt att vara lite introvert, för att halvt citera Ernst i gårdagens program.

Ha en fin fredag!

2 kommentarer:

  1. Å vad mycket inspiration jag får nu! Ser ljuvligt gott ut!

    Baka är verkligen terapi. Jag njuter när jag tar mig tiden. Mycket roligare än att städa ;)

    Visst är det gott att använda bär i salladen? Jag brukar ha i blåbär också.

    KRAM!

    SvaraRadera
  2. Blir så glad av din sprudlande entusiasm vännen och jag kan riktigt se dig fara fram där i köket med ett stort leende på läpparna och med dofter som får hela huset att lukta gott. Jag hoppas att du har haft en riktigt härlig dag där i köket. Och vad härigt att ha en helg med goda vänner att se fram emot. Lycka!

    Kram Lotta

    SvaraRadera

Tack för din kommentar! Jättekul att du tittade in här hos mig, hoppas du återvänder:) Kram Suz