fredag, maj 29, 2015

Porträtt - dagens fotoutmaning

 



Det är fredag och dags för fotoutmaning hos Fröken Foto. Temat för dagen är porträtt och jag bestämde mig för att dottern vår skulle få greppa kameran och göra en insats för sin mamma. Jag bestämde mig för att vara lite modig.

Ni som känner mig lite vet att det här är en stor uppoffring från min sida, att jag ogärna är föremål för exponering av något slag och att jag avskyr att befinna mig i centrum. Jag är ingen avslappnad person då och blir lätt nervös, spänd och snubblar på orden. Och fotogenisk är jag absolut inte (jag har googlat vad det heter på svenska för oftast hör man det franska uttrycket fotogenique och blev lite osäker på stavningen, men tydligen använder vi även det franska ordet ganska ofta, så ...). Men, ibland behöver jag tvinga mig själv till utmaning och i det här forumet har jag hitintills bara mött snälla och trevliga människor och jag får skriva ner det jag vill säga och slipper stå framför alla och hacka fram vad jag vill ha sagt, missa poängen och känna kallsvetten rinna längs ryggraden.
 
 

Nu gillar ju dottern min att sminka också, så där fick det börja. Efter nästan en timme var hon nöjd med resultatet och trots mina protester över markerade ögonbryn (är ju van vid närmast obefintliga!)satte vi igång med fotograferandet. Ljuset är ett klart problem, men den största utmaningen för henne var att försöka fånga mig när jag ser någorlunda normal ut;) Inte lätt kan jag säga, inte lätt!
 
 

En spänd femtioplussare försöker så gott hon kan. Som tur är har jag aldrig drömt om någon modellkarriär utan har istället skytt varje fotograferingstillfälle som pesten. Skolfoto, passfoto, konfirmation och student var en pina när det gällde kameran. Som tur var kändes det bättre med bröllopsfotona, men då var vi ju lite extra piffade:) Nej, någon linslus har jag aldrig varit och kommer aldrig att bli. Men nu har jag och dottern bjussat på lite porträtt av mig ändå. Ett unikt tillfälle som vi kan tacka Malin med Fröken Foto för:) Utan dagens tema - inga bilder på mig!

Fredag - veckans bästa dag?
 


11 kommentarer:

  1. Du är så vacker!
    Ser så mjuk ut och inte ett dugg spänd.
    Jag vet att det krävs en del i själen när man blottar sig.
    Modig är du!
    Kram Hannis

    SvaraRadera
  2. Åhh Hej!! Vad roligt att få se dig!! Kära hjärtanes nu blev jag glad!!! Tänk att äntligen få en bild av personen som skriver så mycket fantastiskt bra, som delar med sig av både viktiga och roliga saker, som tillför så mycket glädje och finheter här i bloggvärlden och på instagram!! Puss och kram på dig fina du som jag tycker gör sig alldeles ypperligt på kort!! ♥

    Kram!

    SvaraRadera
  3. Men åh! Så fina foton. Och så roligt att få ett ansikte på dig som har så fina texter här på bloggen - ett vackert ansikte! Önskar dig en fin helg!

    SvaraRadera
  4. Modigt! Om du inte hade skrivit hur du upplever fotograferandet så hade jag trott att du var en såndär otogenique person.

    SvaraRadera
  5. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  6. vackra bilder!! och så lika du och Sofie är :) finisar!

    SvaraRadera
  7. Starkt gjort! Jättefina bilder och en fin, personlig tolkning av temat!
    /Anna
    Http://www.annapannapuff.se

    SvaraRadera
  8. Jätte fina foton av en jätte fin kvinna! Det svartvita är min favorit!
    Bra gjort att ställa dig framför kameran och utmana dig själv. Du är modig Suz!
    Trevlig helg!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  9. Superfina bilder. Klart du är fotogenic. Kul du utmanar dig själv. Du ska vara stolt istället att du vågar. Ha en fin kväll Kram Pernilla

    SvaraRadera
  10. Visst är det kul ändå att ha ett ansikte på den som skriver bloggen. Är själv ytterst tveksam kring att ha bilder på folk med i bloggen, både mig själv och andra, och det känns alltid lite kluvet när jag väljer att ha med en bild på mig själv. Men du ska absolut vara stolt över att du är så modig, och porträtten är ju superfina. Grattis till så fina bilder, både till dig och fotografen :)

    SvaraRadera
  11. Du är ju helt fantastisk! Tack för att du delar med dig och vilket mod du bjuder på! Jag ser en väldigt fin bild av en kvinna som ser mjuk och vänlig ut, inte ett dugg spänd. Tack för att du delar med dig!

    stor kram till dig!

    Kram kram Malin

    SvaraRadera

Tack för din kommentar! Jättekul att du tittade in här hos mig, hoppas du återvänder:) Kram Suz