söndag, oktober 06, 2013

Höstfärger

Härliga färger i trädgården idag!
 
Nu börjar de vackra höstfärgerna infinna sig. I trädgården och i skogen fullkomligt exploderar det av färg. Något man absolut inte kan säga om färgerna i min garderob! Grått, svart, brunt och beige med inslag av kakigrönt och något vitt. Och jeans förstås.
 
Bild från tumblr.com
 
Praktiskt och lätt att kombinera. Färger som jag gärna använder i inredningen också, men här har jag mycket lättare att experimentera och sätta till betydligt mer färg! Att lätta upp med accentfärger i dukar, servetter eller andra mindre detaljer.
 
Bild från tumblr.com
 
Konstigt att jag ska ha så himla svårt att blanda in färger i min egen garderob. På våren och sommaren tycker jag om att använda rött, men på vintern har jag betydligt svårare att bära denna härligt uppryckande färg. Kanske jag skulle prova med en dovare variant, mer åt burgundy. Det skulle nog fungera. Nu ska jag bara hitta något jag gillar i den här färgen ... kan nog blir fortsättning följer kan jag tänka!
 
Efter att ha spenderat en stund vid datorn, på olika sidor som dottern tipsat om och några som jag snappat upp genom andra bloggar, de vanliga kedjorna och sådär så kan jag konstatera att det blir dyrt att uppdatera garderoben. Jag fastnar bara för plagg där prislappen inte alls överensstämmer med mina värderingar. Så nu blir det till att leta de riktiga guldkornen och hitta superba kombinationer med det som redan finns.
En ordentlig inventering krävs allra först. Och så fram med det kritiska ögat och kanske dotterns hjälp med lite stylingtips. Ibland önskar jag att jag hade hamnat i ett gör-om-mig-projekt, med någon som verkligen såg vem jag var och kunde lyfta fram det bästa i min look. En del tips fick jag i en bok jag lånade av bästa vännen, men det mesta var inget nytt. Dessutom vill jag varken lägga ner ofantligt mycket pengar på kläder eller stå timvis vid spegeln varje morgon.
 
Det ska vara precis som till vardags i köket, det ska gå snabbt och lätt. Det ska vara lätt att leva! När det ska kännas lite festligt kan vi krångla till det en aning, men bara en aning. Jag har nog ganska bra koll på vem jag är ändå, vilken stil och smak jag har. Och att ideligen springa på shoppingrundor är inget jag värdesätter längre, den tiden är över. Jag vill bara hitta det jag vill ha och tycker om och när jag gör det använder jag det till det fullkomligt ramlar sönder. Men det får inte kosta precis vad som helst.
 
Nu är det söndagkväll och vi låter dessa tankar vila något. Men har ni några tips på bra inköpsställen eller vill dela med er av hur ni löser de här i-landsproblemen får ni gärna höra av er:)
 
Ha en fin start på kommande vecka!

2 kommentarer:

  1. Använder mycket scarfs, piffiga halsband o örhängen... Billigt kul och då kan man piffa upp det mesta i garderoben..../ Helene svensson

    SvaraRadera
  2. Testar kommentar, något verkar ha hängt upp sig ...

    SvaraRadera

Tack för din kommentar! Jättekul att du tittade in här hos mig, hoppas du återvänder:) Kram Suz