söndag, april 28, 2013

Premiär en söndag i april

 
Hallon, yoghurt och müsli i en skål, vid bordet på terrassen. Dagens lunch efter årets premiärtur med cabben:) Jodå, nu är den ute och även om det var lite kyligt i vinden tog vi en liten roadtrip på småvägarna hemmavid. Det går ju liksom inte att hålla sig längre;) Tyvärr var inte kameran med, annars skulle ni fått se porlande vårbäckar, vidsträckt ängsmark och gamla gärdsgårdar.
 
 
Det har fullkomligen exploderat i trädgården de senaste dagarna. Jag tror fredagens regn gjorde underverk med tillväxten. Det knoppas och spiras överallt. Finns det något härligare?

 
Lökar av pärlhyacinter som vi hade inomhus förra året. Lite senare än i butikerna, men vad gör väl det?

 
Blåsippan ute i backarna står! Nej, det är i vår trädgård och de kommer ursprungligen från mormor och morfars trädgård.





Rabarbern är inte lika snabb att växa som ...
 
 
... pionerna!

 
Och här har vi en liten akleja.
 
Jag som har tyckt att vi inte har haft mycket som blommar i trädgården! Var har jag fått det ifrån? Och det finns till och med pelargoner som har överlevt hos oss! Även efter nerklippning kommer det faktiskt nya skott! Men något litet inköp blir det i år också, lavendel och kompletterande pelargoner i varje fall. Och kanske någon husarknapp för att de skapar en så härlig färgklick. Och svag är jag också för strandkrassing, just för att den doftar så gott ... nästan som honung.
 
Nu blir det ytterligare en premiär, såhär sista söndagen i april - grillen är framme och det ligger en köttbit där och gottar sig. Måltiden får intas i uterummet, men där har vi redan haft årets premiär:)
 
Det har varit så skönt med en lugn söndag, veckan har känts minst sagt körig. Och jag jobbade även fredagen, som normalt är min lediga dag, mest för att kunna köra lite långledig helg efter Valborg - så skönt det ska bli:)
 
Ha en skön söndagskväll och en fin start på kommande vecka!
 
 


4 kommentarer:

  1. Mmm....så härligt! Explosion i trädgården. Jag blir lycklig av dina bilder. Grillen som åker fram - det är ett säkert vårtecken!

    KRAM finaste Suz! Ha en fin början på veckan

    Lotta

    SvaraRadera
  2. Akleja. Min absoluta favorit... eller en av dem i alla fall! De måsta vara romantikens svar på ja vem det nu må vara! Vackra är de i alla fall!

    Ha en fin start på veckan Suz!

    KRAM - Tanja

    SvaraRadera
  3. Härlig söndag Suz! Min mamma var förbi en sväng i söndags och sa att hon mött så många cabbar ute på vägarna. Då tänkte jag på dig och din man! Kanske var ni en av dem?!
    Önskar dig en fin valborg och skön första maj!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  4. Härligt att cabben nu är ute på vift med er! :) Det märks att det är vår nu för cabbar och motorcyklar susar förbi här hela dagarna. Då vet man att det är vår. :)

    Och visst är det förunderligt det där att mat smakar så mycket bättre utomhus. Den extra lilla kryddan som är pricken över i:et. :)

    Det är en härlig tid nu med allt som formligen exploderar i naturen. På en vecka har vi gått från torra gräsmattor till frodigt gröna och just nu känns det som precis allt blommar. Igår slog våra löjtnanshjärtan ut. Mina favoriter. :)

    Sköt om dig vännen!♥

    Kram Lotta

    SvaraRadera

Tack för din kommentar! Jättekul att du tittade in här hos mig, hoppas du återvänder:) Kram Suz