torsdag, juni 25, 2015

Sommarbär

 
Det kan nog tänkas bli ett och annat björnbär i vår trädgård i år. Det knoppades rejält för ett tag sedan och bilden har funnits i mappen med bloggbilder, men aldrig kommit längre än så. 

 
Idag blommar det för fullt där björnbärsplantorna behagar dyka upp. Det var inte helt lätt att fotografera idag, det blåser ju som vanligt. Fast kanske inte fullt lika mycket som tidigare. Det har varit en väldans blåsig period tycker jag. Men nog om vädret, det känns som om vi inte kan prata om annat bara för att det inte riktigt vill köra igång och bli sommar på allvar. Och ju fler negativa kommentarer vi hör, ju mer deprimerade blir vi ju. Så nu får vi faktiskt komma på något roligt att prata om!
 
Som jordgubbar till exempel, sommarbär nummer ett om du frågar mig. Ska kolla upp hur det ligger till med självplockning. Kanske skulle jag åka och plocka ett berg av jordgubbar idag? För att frossa i färska jordgubbar. Koka sylt, göra saft och naturligtvis frysa in för att kunna göra härliga smoothies och hemgjord glass ... nu börjar sinnet lättas upp lite. Röda och härliga jordgubbar gör väl vem som helst glad! Speciellt fåglarna, som förser sig friskt från vår lilla kruka. Men jag har hunnit före på några i varje fall.
 
Och sommarprat, jag har inte lyssnat på ett enda än men tänkte försöka komma ikapp lite. Det är ju alldeles suveränt att det går att lyssna på precis när jag vill! Bli berörd på något sätt av deras ord, känna skrattet bubbla upp eller tårarna nästan trycka i ögonvrån eller kanske dansa runt med lite små, nätta steg till deras musikval.
 
Och sommarmat, så mycket fräscha saker det finns nu och det är bara fantasin som ska skakas loss lite så serveras det snart mycket gott på borden. För ett tag sedan kokte jag rabarberchutney som kommer förgylla grillrätter och jag bläddrar i anteckningsboken där jag klistrat in en massa sommarrecept för ett par år sedan. Massor av idéer som kan utvecklas i all oändlighet.
 
Sommarläsning platsar väl också på listan över positiva saker att prata om. Jag har samlat en liten pockethög som redan är påbörjad. Finns det något mer avkopplande att pyssla med än att slå sig ner på en mysig plats och försvinna bort i bokvärlden?
 
Roadtrips ska det också bli i sommar. Många har vi lovat varandra. Åka ut och äta lunch på mysiga ställen, kanske besöka någon gårdsbutik och köpa något gott med sig hem att mumsa i sig på kvällen hemma på terrassen med ett glas svalt rosé. Göra ett strandhugg någonstans om andan faller på eller en kopp kaffe på ett inbjudande fik. Det finns så många ställen att besöka som vi aldrig varit på.
 
Jag känner en stark längtan efter semester och långledigt i år. Tröttheten på morgnarna vill inte ge med sig och fastän jag är ganska mycket ledig i vanliga fall också så är det de där måstena, kom-ihåg-sakerna och arbetsuppgifterna som inte går att skjuta upp som spökar hela tiden. De ligger där i bakhuvudet och går inte att skaka av sig på riktigt på mina lediga dagar heller. Jag har blivit bättre på det genom åren, men just nu känns det sådär och jag räknar ner arbetsdagarna precis som ett barn som ska ha sommarlov!
 
Nej, nu ska jag inte sitta här och filosofera längre. Det är dags att ta tag i tvätt och städning, byta sängkläder och få lite ordning på pappren här hemma. Och så kanske plocka jordgubbar - vi får se.
 
Ha en skön och go' torsdag, fina vänner<3


4 kommentarer:

  1. Du tänker så rätt, man frossar i vädereländet men det lyfter ju inte precis. Men som Linus sa idag, mamma, vad skönt, det regnar inte.... Vi har rätt mycket att lära från de där små.
    Hoppas att du får en riktigt härlig dag!!
    Kramen Pia

    SvaraRadera
  2. Nä man är inte kräsen längre. Minsta lilla solglimt och man far ut och känner att nu måste vi njuta lite. Funderar på vad man kan göra trots att solen inte lyser. En jobbevecka kvar. Sedan semester. Längtar. Ha en fin fredag Kram Pernilla

    SvaraRadera
  3. Inte visste jag att björnbärsblommor är så vackra?! Om någon vecka kommer många säkert gnälla på värmen också, det hör lite till:)!
    /Anna
    Http://www.annapannapuff.se

    SvaraRadera
  4. Så vackra björnbärs blommorna är, ljuvliga. Väder har vi oavsett, inget vi kan råda över man får gilla läget. Kram Åse

    SvaraRadera

Tack för din kommentar! Jättekul att du tittade in här hos mig, hoppas du återvänder:) Kram Suz