måndag, juni 22, 2015

Lyssna på fåglarna och lite annat


 

Jag sjunker ner i soffan i uterummet och tar ett djupt andetag. Helt nödvändigt att få sitta där och lyssna på fåglarna och känna in att det är kväll och nu kan jag koppla av. En veckohandling trycktes in efter jobbet och glad var jag för att det fanns rester i kylen som bara kunde värmas när uppackning av alla varor var avklarad.

Det har varit en lång dag med mycket huvudbry av jobbkaraktär. Kan ju lätt bli så när måndag morgon visar sig innehålla det faktum att en efterlängtad, men inte desto mindre komplicerad, uppgradering är gjord och affärssystemet ser ganska mycket annorlunda ut. Och inte gjorde det saken bättre att jag fick avvika tidigare förra veckan för att däcka i feber och hosta. Det finns liksom ingen där som gör mitt jobb när jag inte behagar vara på plats. Inte ens när jag har planerad frånvaro som semester. Men jag vet att jag inte är ensam om detta, så inget gnäll.



 

Och just det där med inget gnäll är en av anledningarna till att jag inte varit synlig här på bloggen. Det var en ynklig förkylning jag drog på mig, en sån där som bara kommer från ingenstans och man vaknar mitt i natten/tidig morgon och har sådär ont i halsen att man helst inte vill svälja. Naturligtvis ger man sig ändå till jobbet och sitter där och våndas halva dagen för att sedan konstatera att febern brutit ut och man är alldeles dimmig i skalet. Med andra ord totalt ineffektiv. Sjas, gå hem med dig! Men nog om detta, inget gnäll för det här är bagateller jämfört med hur många andra har det. Och jag visste att jag skulle bli gnällig om jag hade försökt blogga förra veckan.

Jag lyckades ju till med vara med på midsommar, visserligen utan att delta i snapsvisorna och kanske inte alltför talför men förhoppningsvis inte heller otrevlig. Kanske var det till och med någon som gillade att jag var ganska tyst;) Smaklökarna inte på topp, men hungern var det inget fel på - jag hade ju inte ätit ordentligt på flera dagar:)

  


En annan anledning till min bloggfrånvaro har varit en blandning av verkliga livet, ni vet, när det inte finns varken tidsutrymme eller möjlighet att ens snudda vid tanken på att sitta vid datorn. Lusten till orden har inte heller riktigt funnits där. Och det är ganska skönt att pausa emellanåt. Samla lite ny lust och ge orden en chans att samla sig där uppe bland de små grå.

Jag bjuder på lite kollage idag - hjälpte dottern göra midsommarkrans, hennes egna vackra tårtor, lite trädgårdsbilder och molnformationer. Och ni som följer mig på Instagram vet att jag ätit vår första egna jordgubbe för året:) Okej, jag delade faktiskt den med mannen min (dottern var inte hemma!).
 
 

Nu överväger jag om jag överhuvudtaget ska bry mig på att slå till tv:n eller jag bara ska mysa till det med lite tidningar och boken jag läser för tillfället. En stor kopp te och kanske något annat som slinker ner. Det blir nog en filt också, regnet har återigen gjort entré och det känns lite ruggigt. Men fåglarna sjunger fortfarande energiskt medan regndropparna smattrar mot uterumstaket. Veckans första arbetsdag är till ända och för många har kanske semestern redan börjat.

Jag hoppas vi hörs snart igen,
men bäst att inget lova<3
 
PS. Det blev tv ändå, Blogger krånglade mer än lovligt och Lotta på Liseberg fick stå och gå i bakgrunden. Helt okej, lite musik piggar alltid upp:)
 

3 kommentarer:

  1. Skönt att du mår bättre. Fina bilder du bjuder på. Ha en fin dag Kram Pernilla

    SvaraRadera
  2. Var och en är sig själv närmast. Förkylningar kan vara riktiga energi dränerare. Skönt att höra att du mår bättre och kul att du är tillbaks, ta du en paus, jag väntar så gärna :) Härliga bilder på en härlig högtid.
    Önskar dig en fortsatt fin vecka!
    Kramen Pia

    SvaraRadera
  3. Hoppas du snart är helt återställd. Fantastiska bilder du bjuder oss på.
    Kram Bosse

    SvaraRadera

Tack för din kommentar! Jättekul att du tittade in här hos mig, hoppas du återvänder:) Kram Suz