torsdag, juni 11, 2015

Enkelt och okomplicerat

 
Jag önskar att det alltid kunde vara enkelt och okomplicerat. För att använda vårt unika och svenska lagom, som kan vara en väldigt bra beskrivning ibland. Alldeles lagom med utmaningar, lagom med planering, lagom med att-bara-vara-tid och lagom med jobb. Ganska lagom där alltså.
 
Men framför allt alldeles lagom med humörsvängningar att hålla i schack, tack! Inte så att jag är en börda för min omgivning, tror jag åtminstone, inte än i varje fall;) Men det gnager i mig lite att den ena stunden vara full av energi och ha massor av glöd att ta tag i både det ena och det andra, för att i nästa sekund bara tappa all geist och mest vilja drösa ihop i en hög eller bara dra täcket över huvudet och försöka somna om.
 
Jag blir så ledsen på mig själv när jag ständigt faller dit på sötsaker. När den där tröttheten smyger sig på, sötsuget blir ohanterligt och jag tar första bästa flykt till sockerchocken. Inte nog med att jag vet att kroppen inte mår bra av det - jag är ju dessutom en person som drar på mig extrakilon väldigt lätt. Något som däremot inte är lika lätt är att bli av med dem. Speciellt inte när jag tycks vara inne i en period där det sunda förnuftet har flytt fältet!
 
Under våren har jag verkligen försökt få in motion som en naturlig del i vardagen, men alldeles för många gånger har det varit väldigt lätt att hitta på ursäkter som "idag kom jag hem alldeles för sent", "jag är för trött", "jag har huvudvärk", "jag måste städa" osv. Men jag vet samtidigt att det här är den rätta vägen för mig, att röra ordentligt på mig. Det enkla och okomplicerade.
För när jag väl kommer igång så mår både knopp och kropp mycket bättre och allt det andra följer på något sätt med. Jag sover bättre och då sjunker ofta sötsuget lite. Jag tappar inte energin lika lätt och får därmed både måstena och de roliga sakerna gjorda, vilket får mig på bra humör. Det onda i kroppen försvinner, inte eventuell träningsvärk men de ömma lederna och den svullna känslan.
 
Jag vet att både jag och alla andra duger precis som vi är, med eller utan extrakilon. Det här inlägget handlar mer om känslan av att må bra på alla plan och att det blir en så tydlig ond cirkel när något fallerar. Som till exempel en period av dålig sömn, som gör dig trött och håglös, sockersugen och på dåligt humör. Orkar du hålla ut med din motionsform, promenader, jogging eller vad det nu kan vara så är jag övertygad om att sömnen blir bättre igen, du håller dig pigg och energin är mer balanserad. Jag har läst på lite och inser att det nog är bästa receptet mot eventuella klimakteriebesvär också, så jag ska verkligen försöka hålla modet uppe vad gäller den här biten. Crosstrainer och promenader, det enkla och okomplicerade som inte kräver mer än vilja.
 
Nu ska jag ta tag i dagens lista, som innehåller både roliga och mindre roliga saker. Allra först ska jag köra ett motionspass på crosstrainern, sen tar jag tag i städningen. Hur resten av dagen ser ut vet jag inte än, men det blir definitivt också ett par koppar te:) Och jag har det hur bra som helst, kan bara inte acceptera att jag inte riktigt känner igen mig själv när jag blir sådär energilös.
 
Ha en fin torsdag och sköt om er!
 


2 kommentarer:

  1. Vi är nog många som känner igen oss i din beskrivning... Motion och bättre matvanor ger energi! Jag sätter mig på motionscykeln direkt och så försöker vi ändra på våra beteenden! Lycka till!
    /Anna
    Http://www.annapannapuff.se

    SvaraRadera
  2. Visst är det en märklig känsla att komma i klimakteriet. Jag känner inte så mycket på dagen, men nätterna får jag väldiga svettningar. Nu har jag haft det i flera år så det har nästan blivit vardag. Hoppas det snart ska sluta. Träning och inte så mycket socker. Det är verkligen en energiboost. Hoppas du snart får in det som en vana då är det inte lika jobbigt. Ha en fin dag Kram Pernilla

    SvaraRadera

Tack för din kommentar! Jättekul att du tittade in här hos mig, hoppas du återvänder:) Kram Suz