söndag, maj 04, 2014

Dröm och galenskap

 
Hej där, först vill jag tacka för era fina kommentarer om mina bilder. Så glad och stolt jag blir! Det värmer ska ni tro, jag är ju bara en glad amatör som kör på autoläge och säkert gör tusen misstag;) Men ibland är det roligt bara att försöka, prova olika sätt och båda kamerorna jag har tillgång till. Här vill jag göra ett litet förtydligande, min Samsung är inte en mobil utan en liten smidig kompaktkamera som har en hel del roliga funktioner varav jag inte prövat hälften än. Mannen min gjorde ett litet test idag och tog en panoramabild här hemma, den blev riktigt trevlig trots att jag var med;) Dock alldeles för bred för att visa här!

 
Men nu ska ni få höra om min dröm härom morgonen och mina galna fantasier som fortsatte i vaket tillstånd, när jag låg där och lyssnade på göken. Jag vaknade upp ur drömmen ungefär när vi höll på att namnge våra gästrum ... i vårt bed & breakfast som vi alldeles precis fått färdigrenoverat. Så förargligt att inte minnas så mycket mer! Inte var det låg, hur vi kommit över det eller ens hur vi i hela fridens namn haft råd till något sådant!

 
Men det är inte första gången jag drömmer om något i den stilen, säkert inte sista heller och dagdrömmeri har jag också ägnat åt både bed & breakfast, café och mysig butik eller bokhandel. Varför inte kombinera alltihop i en salig soppa, ska det vara galet så ska det och mitt i detta skulle det ordnas både jul- och sommarmarknader, skrivarstudios och en massa andra aktiviteter.

 
Ni hör ju, jag är ganska bra på att sätta ihop galenskaper även i vaket tillstånd. Och ett mysigt café är lite av ett måste i mina drömmar, jag har redan samlat så många recept att laborera med att de hade räckt för årtionden framöver. Jag vill ju prova alla de där godsakerna, testa om de blir så delikata som recepten verkar och testa om det är mer än jag som tycker det:) Här hemma går det ju inte, vi kan inte äta kakor hela tiden!
Skulle inte tycka det var tråkigt med en baristakurs heller, för att kunna servera godaste kaffet i hela området. Sen skulle jag också vilja lära mig mycket mer om teets underbara värld, tänk er afternoon tea och en massa godsaker till.

 
Alla rummen i vårt bed & breakfast skulle ha olika utseenden och unika namn. Kul att få inreda, roligt att kunna erbjuda och kanske till och med roligt att städa:) För det är väl medaljens baksida med den här typen av verksamhet ... jag vet ju hur jag själv är när jag kommer in i ett rum som jag ska bo i, för att inte tala om toaletten! Men nu drömmer vi ju, eller hur? Då handlar det mindre om praktiska saker och mer om det roliga:)

 
Hur som helst, jag skulle hemskt gärna vilja ha plats till en liten pysselateljé och kanske till och med en liten fotostudio till dottern. Det egna boendet hade gärna också fått vara i närheten och naturligtvis ligger inte den här härligheten mitt i stan precis ... ni känner ju mig vid det här laget - en "trivs-bäst-på-landet-tjej". En lagom trädgård, nära skogen men inte alldeles för långt från civilisationen;)

 
Ja, och så vaknade jag med kudden i örat som vi brukar säga. Drömmar kan vara helt galna! Men ack så underbara! Visst önskar man att den där vinsten skulle rinna in på lottraden, att man verkligen skulle våga hoppa då och även om man inser att det är hårt arbete så skulle det kännas fantastiskt roligt att få satsa på en dröm. En egen dröm.

 
Det är mysigt att minnas lite av sådana här drömmar, kunna dröja kvar under täcket en tidig morgon, lyssna på göken och fantisera vidare om vad jag skulle hitta på för roligt. Om det skulle gå att driva något i den stilen jag tänker mig och vem som skulle dyka upp där.

 
Har ni också lite smågalna drömmar, både i sömnen och som dagdrömmeri? Jag tycker det kan vara ganska befriande att få fantisera lite ibland, som när man var liten och fantasin inte visste några gränser. Det är så lätt att fastna i hjulspår när man blir vuxen, sluta upp med fantasier och ha svårt att tänka utanför boxen. Jag saknar mina gamla kollegor på reklambyrån, när vi ibland kunde ha samtal om allt mellan himmel och jord och idéerna sprutade till höger och vänster. Några helt realistiska och andra fullständigt ogenomförbara men de kom ändå upp till ytan.
 
Den här typen av samtal har jag aldrig haft på något annat jobb och det är inte förrän många år senare som jag inser hur mycket de betydde för "hjärnkontoret". Hur mycket det fick igång hjärnan att tänka annorlunda, testa nya vägar, nöta andra hjulspår. Inte bara tänka jobb på jobbet och de gamla vanliga rutinerna.
 
Så, nu har jag avslöjat en av mina drömmar. Det finns fler och de kan variera. Jag kanske börjar få tillbaka lite av min barndoms fantasihumör, det vore fantastiskt. Jag älskade att skriva uppsatser och så länge vi fick använda orden fritt och berätta om vad vi ville hade jag aldrig några problem. Kanske inte sen heller förresten, när vi var mer bundna av ämnen - jag har alltid varit bra på att "svamla" med det skrivna ordet. Enligt mannen min kan jag skriva hela följetonger av ett simpelt sms, det ni:)
 
Ha en fin kommande vecka, dröm härliga drömmar!

 
PS. Alla bilder i dagens inlägg är tidiga vårbilder från vår trädgård, tagna under april 2014.

2 kommentarer:

  1. Underbar dröm! Och då kommer jag….första gästen till ditt B&B ;-)

    Vad roligt att du också tycker om att skriva. Här är en till. Och en som också gillar drömmar! Jag kan drömma om en butik…här i Connecticut som säljer snyggt från Skandinavien. Det där som jag själv saknar här.

    Kan sakna att drömma iväg på arbetet. Hinner inte numera. Det är möten och email och mera möten. Just nu är min stressnivå för hög - jag skulle behöva dra i handbromsen. Ska försöka hitta en bättre balans!

    KRAM och tack för att du gör mig glad och får mig att ta fram mina drömmar!

    Lotta

    SvaraRadera
  2. Vilken härlig dröm. Klart man ska fortsätta drömma. En dag kanske det blir verklighet. Ha en fin dag Kram Pernilla

    SvaraRadera

Tack för din kommentar! Jättekul att du tittade in här hos mig, hoppas du återvänder:) Kram Suz