måndag, augusti 01, 2011

Besök på Roteberg

Hej igen! Jag har haft lite "bloggsemester" eftersom vi varit på besök hos våra härliga vänner norr om Uppsala.
Som nybliven bloggare hade jag inte behov av någon semester just från detta, men på en lantgård finns det inte alltid utrymme för stunder vid datorn och absolut inte när man hälsar på vänner:) Därför blir det ett inlägg nu istället, om vad vi sysslade med när vi var där.


Fika gjorde vi mycket och ofta, tyvärr inte alltid ute i trädgården eftersom flugorna fullständigt tar över så fort man slår sig ner i lugn och ro ... vi lovar att aldrig klaga på flugorna här hemma mer, har vi ett par stycken så var det hundratals, nej tusentals så fort en kaka eller ett glas saft kom fram!


Hungriga kalvar


Sömniga katter ...


... som Sofie gärna tagit med sig hem!


Min man funderar på att skola om sig ;)


Högt ensilagetorn


Kikki på väg mot dagens uppgifter


Att driva lantbruk är en väldigt annorlunda tillvaro än vad vi är vana vid, det är en livsstil. Jag har, i och för sig, under min barndom hälsat på hos många släktingar som haft lantbruk. Min farmor och farfar drev ett litet ställe och min pappa jobbade på ett stort gods där vi också bodde under större delen av min uppväxt. Så jag har både gallrat betor, plockat flyghavre och kört traktor på mina sommarjobb!
Men idag består min vardag av kontorsjobb, med planerade arbetstider och uppgifter, en tillvaro som är mycket mer inrutad än ett liv på landet där saker som vädret kan få avgörande betydelse för hur året ska gå.

Det är väldigt nyttigt för oss "kontorsråttor"att få leva under de här omständigheterna några dagar på året - vi som är vana vid att kunna planera en dag i praktiskt taget minsta detalj, något som är praktiskt tagit omöjligt en dag på ett lantbruk! I synnerhet jag behöver det, med det kontrollbehov jag lider av.

Vi uppskattar verkligen att få dela vardagen med våra vänner på Roteberg! Det är så kul att de står ut med att ha oss där en vecka då och då ... för även om vi försöker hjälpa till och bidra med något så vänder vi ju ändå upp och ner på deras hem. Min man gillar verkligen att vara ute på gården och hjälpa till, jag känner mig mer i vägen där och håller mig helst till köksregionen - något som jag behärskar betydligt bättre än att köra en modern gigantisk traktor:)



Och här kunde jag gå utanför dörren och hämta sallad, persilja, gräslök och dill direkt från den lilla drivbänken vid huset. Härligt! Vi hjälptes åt att få till några goda middagar och en kväll kom en av deras söner hem med en nyfångad gädda! Hmm, vad gör vi nu? Där sa jag stopp, jag ville inte förstöra fisken ... har inga som helst kunskaper om detta. Men med gemensamma krafter rensade Kikki och fileade min man den stackars fisken (medan Robban och jag satt kvar vid köksbordet och var mycket skeptiska). Mitt minne av gädda var från barndomen och innehöll bara tanken på en massa ben! Men Kikki lyckades få till en jättegod fisk som ALLA åt, även tonåringarna och Robban, efter viss tvekan.

Det finns alltid hundra saker att göra när man driver lantbruk ... hur gör man för att prioritera rätt? Och när kommer man till slutet på listan av alla uppgifter? Ja du, det är en gåta för mig. Jag beundrar alla som klarar av att ta dagen som den kommer och kan ändra sin agenda efter vad som just då behövs mest. Jag hade behövt lära mig mer av det! Och av katternas sömniga filosofi;)


Mysmisse

Några sköna bilder från trädgården hann jag också fotografera, här kommer de ...


Röda vinbär


Har ni sett en sån petunia?


Söt pelargon


Bok i Uppland!


Ett stort tack och bamsekram till familjen Grahn!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar! Jättekul att du tittade in här hos mig, hoppas du återvänder:) Kram Suz