lördag, januari 14, 2017

Njuta av att bara vara


Att sitta vid brasan och läsa en bra bok. Låta en köttgryta långsamt puttra på spisen. Titta på den där brittiska miniserien jag missat på tv (hurra för playtjänsterna). Låta mannen min sova så länge han vill och behöver. Den där envisa förkylningen släpper inte taget om vare sig honom eller dottern vår. Slötitta lite på handboll, roligast när Sverige spelar. Bläddra lite i tidningar.


Behovet av att bara vara känns viktigt. Naturligtvis kan det vara på gränsen till att vara alltför slö. Men jag tror kroppen kan vara rätt så tydlig med när vi behöver en ordentlig vila. Och jag har inte ett dugg dåligt samvete för att jag inte gjort många knop varken fredag eller lördag. Veckans dåliga sömn tar ut sin rätt och jag har lärt mig att det är lika bra att gilla läget. Fullmånen fortsätter påverka mig och har jag möjlighet så låter jag ett par dagar bli väldans lugna. Så kommer jag ikapp igen.


Inte så att jag inte skulle klarat lite aktiviteter, men jag känner mig själv vid det här laget. Vet att jag mår bäst om jag får mysa lite i lugn och ro. Greja lite smått hemma i min egen takt. Läsa flera timmar om jag känner för det. Och improvisera lite i köket. Aldrig är det väl så skönt som när en helg kan få flyta på i sakta mak utan några som helst krav.


Vi har alla våra krav på oss, både utifrån och från oss själva. Ibland behöver vi vila från dem. Och göra det hemmavid. Njuta av stunden hemma. Inte fara iväg och jaga nya intryck hela tiden. Det kan vara både roligt och givande med resor, roadtrips, sammankomster och aktiviteter av olika slag. Men ibland behövs en ordentlig vila för reflektion. Det är så lätt att säga ja till för mycket. Hänga på lite överallt. Det blir mer en regel än undantag, det ska hända något hela tiden.


Kanske är det bara jag, men att smälta allt jag är med om är viktigt för mig. Viktigt för att jag ska kunna uppskatta och vara tacksam för allt jag får uppleva och alla fina människor jag har runt omkring mig. Vi är alla olika och har olika behov av både vila och aktivitet. Jag tror det är viktigt att vi ger oss själva tid att lyssna inåt. Unnar oss att reflektera regelbundet. Visa oss själva den respekt vi förtjänar. Hittar en plan för hur vi bäst tar hand om oss.

Ha en mysig lördagskväll, fina vänner<3
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar! Jättekul att du tittade in här hos mig, hoppas du återvänder:) Kram Suz