fredag, januari 17, 2014

Till vilken nytta?

 
Jaha, så var det dags för skånsk vinter med plusgrader och blötsnö som ligger som en kletig sörja över vårt landskap. Mysigt? Inte ett skvatt enligt min mening. Hade det åtminstone varit några minusgrader först, så att marken var lite kall när snön landade där. För lite kyla hade inte skadat, i form av minusgrader ... inte i form av hård vind som får snön att falla i sidled och mig att vilja gå i ide tills snön bestämmer sig för att försvinna. 

 
Jadå, jag vet hur negativ jag låter! Men jag blir lätt sådan när jag måste befinna mig på vägarna i det här vädret. Känner hur jag griper krampaktigt om ratten och spänner mig i hela kroppen:( Även om jag tar det lugnt så finns det ju en skock idioter som överhuvudtaget inte tänker, lämnar hjärnan hemma verkar det som. En postbil kör ut rakt framför mig när jag åker från jobbet - tur att det inte är mer än 40 km/h där och att jag redan hade släppt gasen och tänkt tanken. Har vi ett sjätte sinne?

 
Mm, lite såhär kände jag mig när jag gick från mataffären till bilen, med undantaget att jag inte pulsade i snö - jag vadade i slask och hade behövt gummistövlar!

 
Tur att jag hittade lite mysiga bilder på tumblr.com, samtliga bilder i dagens inlägg kommer därifrån och ibland är det skönt att få låna lite inspiration och väldigt bra när man känner att det inte är läge att ge sig ut med kameran.
 
Veckans arbetsdagar är över och det har varit både uppåt och nedåt, kort sagt och nog sagt. Nu är det helg och vi fokuserar på detta istället. Tyvärr inleddes den ju inte på topp vad gäller det svenska resultatet i handbolls-EM, men vilken rysare det blev! Och vilken stämning det verkade vara i hallen, härligt av de svenska fansen:)
 
Idag har jag gjort ett 50-minuterspass med powerwalk framför tv:n, ett pass som dottern hittat på nätet och som gav kroppen en genomkörare. Toppen när det snöar utomhus. Sen har jag faktiskt unnat mig rårakor med lite crème fraiche och stenbitsrom till kvällsmat. Alldeles själv sitter jag nu här, med dottern på jobbträff och mannen på festligheter. Återigen krånglar blogger när jag vill kika in hos er, så jag undrar jag ... om det här inlägget verkligen kommer att postas.
 
Så när jag nu inte kan följa upp hur er vecka har varit och göra ett litet avtryck hos er får jag väl göra mig en kopp te och antingen titta på tv eller läsa en stund. Konstigt nog kan jag inte riktigt finna ro vid tv:n så det lutar nog åt boken, som just nu är Nyckeln av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren - den avslutande delen i trilogin om ungdomarna i Engelsfors. Det här är ungdomsböcker där första delen heter Cirkeln och som dottern kom i kontakt med via skolan där de också träffade författarna. Jag kunde inte låta bli att läsa, trots att det handlar om övernaturliga häxkonster. Och jag fastnade direkt, både jag och dottern min var väldigt otåliga innan del två kom ut och nu införskaffades nyss del tre. Tänk att jag läser en ungdomstrilogi och tycker att den är bra! Men så har jag å andra sidan läst både samtliga Harry Potter och hela Twilightserien så jag får väl antingen betrakta mig som lite ungdomlig i min boksmak eller så är jag helt enkelt allätare. Tror nog att det senare stämmer bäst, annars hade jag nog inte gillat både självbiografier och diverse annan litteratur.
 
Ha en fortsatt mysig fredagskväll!

8 kommentarer:

  1. Håller med dig om det skånska vädret. Ska det vara snö kan det väl vara kallt och ligga kvar. Annars kan snön utebli. Tycker jag. Jag myser med lite popcorn istället för godis. Gott det med. Ha en fin kväll Kram Pernilla

    SvaraRadera
  2. Hahaha jag har också läst alla dom böckerna! :)
    De skånska vintrarna är inte mycket att ha. Men ändå minns jag barndomen med mycket snö... Tror dock egentligen inte att det var mycket annorlunda då mot nu!
    Önskar dig en härlig helg
    Kram

    SvaraRadera
  3. Skånsk vinter ja... Snöade till och med in på självaste julafton för ett par år sedan, något som aldrig hände när jag bodde i Norrland. Men så bor vi på vischan uppe på en ås också. Hopplöst när det snöar här nere!
    Ha en fin lördag!
    Kram!

    SvaraRadera
  4. God morgon Suz!
    ja du vilket väder! Skönt att vara föräldraledig och slippa ge sig ut på vägarna i detta väder. Kan bara instämma i det där med att vissa kör så oansvarigt vid vinterväglag. Det gör mig arg, att de riskerar andras hälsa också. Äldsta sonen fick skidor i julklapp och glädjer sig över snön. Blötsnö eller inte, han hankar sig fram!!
    Önskar dig en skön lördag!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  5. Nej den skånska snön verkar inge vidare. Den Västgötska snön är just nu luftig och pudrig. Termometern visar -5 men det blåser så det känns som närmare -20.

    Den där CIrkeln har jag tänkt läsa många gånger för även jag gillar ju böcker som Twillight och Harry Potter. Så kanske skulle se till att skaffa mig Cirkeln. Tack för påminnelsen.

    Hoppas du hade en trevligare helg än vecka .
    Kram
    Annie

    SvaraRadera
  6. Klart att man kan vara ungdomlig i sin boksmak, även här har Twighligt läsat, samt hungerspelen och första delen i den serien du läser nu, men de andra har fått vänta under detta året (och under dec-jan) har jag knappt hunnit med att öppna en bok pga allt skrivande, tänk att man kan bli trött på ord?

    Vädret har varit rent trist, grått, grått och grått, all snö som skulle komma har blåst förbi av bara farten. Nu när jag börjat jobba igen får vi ta tag i vår försenade träff längtar efter att träffa er tjejer!

    Många kramar
    Nettan

    SvaraRadera
  7. Hej vännen!

    Ja, vintern drog verkligen in över Skåne med besked. Vilket busväder! Här har vi varit insnöade i 2 dagar nu. Mängder med snö som dessutom flyger över vägarna och bildar snödrivor på några minuter. Maken plogar snö dygnet runt och får dra upp mängder med bilar. Många tycks ha svårt att hålla sig hemma när det är snöstorm. Så många som tycks ha svårt att anpassa sina liv efter väderlek och riskerar liv och lem istället för att hålla sig hemma. Och dessutom klädda i tunna kläder och utan extra kläder, filt, skyffel eller mat med sig i bilen då de ger sig iväg ut i en snöstorm.

    Härligt att vi delar kärleken till bra ungdomslitteratur och det är väl just det som är grejen. Att riktigt bra litteratur inte har någon åldersgräns. Den fungerar oavsett ålder. Äldsta dottern läser samma bok som du och hon har sträckläst den idag. Mycket nöjd! Jag har just den serien kvar att få kasta mig över. Ser fram emot det.

    Ta hand om dig och de dina kära Suz och ta det lugnt ute på vägarna imorgon. Själva vet vi ännu inte om vi kommer ut på vägarna imorgon. Men det tar vi då. ;)

    Varm kram
    Lotta

    SvaraRadera
  8. Hahahaha! Det kunde ju varit jag som skrivit det här! :) Som du märkt.....
    Usch och fy för denna snö och vind!
    Ta hand om dig!
    Kram!

    SvaraRadera

Tack för din kommentar! Jättekul att du tittade in här hos mig, hoppas du återvänder:) Kram Suz