torsdag, oktober 08, 2015

Höst och torsdag

 
Jag startar mjukt och tar en lugn morgon här hemma. Det står garderobsrensning på agendan idag, härligt att slippa siffror ett tag och jag känner att det finns förutsättningar för en effektiv dag men ändå med lugn. Garderoben - du ligger risigt på det idag!
 
Visst längtar ni också efter värmande soppor och smakrika, mustiga grytor nu? De senaste dagarna har det märkts att hösten gör sitt intåg på allvar och jag börjar slå i kokböckerna efter den mer rustika maten. Vi flyttar in nu, med tända ljus och höstfärger dukar vi borden och samlas kring en härlig allt-i-ett-rätt med gott bröd och ett glas vin till.

 
Fångar bären på bild, de växer på vår ligusterhäck. Samma härliga färg som oliver tycker jag. Ännu mer höstfärger. Jag uppskattar våra årstider, växlingarna mellan färger och temperaturer, luften som ändrar karaktär och växtlighetens förändringar. Det är klart att jag inte ser fram emot det kalla höstregnet och stormarna eller de slaskiga vintervägarna här i Skåne och att skrapa bilrutor, men allt det andra är fint. En hög och klar höstdag, krispigt i luften och de röd-orange löven mot en blå himmel eller rimfrost som glittrar i solen en vacker vinterdag.
 
Och jag har inget emot att dra på mig lite varmare kläder och sno en mysig sjal runt mig. Boa in mig i soffan vid brasan med en kopp te och en bra bok eller en bloggrunda. Samla vänner till en enkel höstgryta. Njuta en lång, lat söndagsbrunch med familjen. Det går att göra den mörka årstiden alldeles underbar, den med.
 
Att göra något annorlunda är också ett tips. Om vi tycker att vi lätt fastnar i samma hjulspår och allt går på rutin. Passa på att lära er något nytt. Kanske anmäla er till en kurs eller bara kika runt lite på internet. Det finns ju en hel uppsjö nytt att lära sig hela tiden. Vi behöver bara vara lite nyfikna. Jag har gjort slag i saken men det ligger några veckor framåt, berättar mer senare;)
 
Livet väntar inte, njut nu<3

5 kommentarer:

  1. Gillar också alla färger nu på hösten. Mys med all ljus är härligt. Ha en fin kväll Kram Pernilla

    SvaraRadera
  2. Underbart att börja morgonen lugnt och mjukt. Försöker själv att tända ljus och mysa varje morgon så här på höstkanten, dagen blir oftast så mycket lättare då. Önskar dig en mysig och skön helg. Kramisar Tina

    SvaraRadera
  3. Visst finns det mycket fint med hösten! Jag älskar att tända ljus och fotografera färgprakten.
    /Anna
    Http://www.annapannapuff.se

    SvaraRadera
  4. Fina Suz. Jag hoppas att din måndag har börjat bra och att du har en härlig vecka att se fram emot? Och vilken skön höstkänsla det är här hos dig.Varm, ombonad och mysig. Nu råder det inget tvivel om att hösten har dragit in över Skåne också. Vi fick första nattfrosten i helgen. Brrr, så kallt det var och alldeles vitt på morgonen. Brasan har gått varm här i helgen och vi har myst. Känns helt ok tycker jag för vilken fantastiskt fin start på hösten vi har fått med både sol och värme. Och alla dessa färger. Så vackert!
    Hur gick det med garderoben? Fick den sin rensning? Jag borde göra detsamma här men det får vänta tills jag har blivit frisk från min förkylning. ;)
    Vad spännande att du har nya äventyr på gång. Ser fram emot att höra vad det är för roligt du har hittat på. :)

    Ta hand om dig kära vän, krama om familjen och ha en fin start på den nya veckan.♥

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  5. Det låter så inbjudande när du skriver. Jag älskar också alla skiftningar vi har på året, men precis som du så kan jag välja bort en del.
    Att krypa in och kura tillsammans över en god middag med massor av ljus, det är pricken över i:et.
    Önskar dig en fin dag, och tack för dina alltid så fina ord inne hos mig <3
    Kramen
    Pia

    SvaraRadera

Tack för din kommentar! Jättekul att du tittade in här hos mig, hoppas du återvänder:) Kram Suz