lördag, november 15, 2014

Saffransbullar och lördagsmys


Gårdagens bullbak blev inte helt misslyckat, snarare tvärtom. Väldigt smarriga saffransbullar i en kanelbullevariant. Smög in vetemjöl med fullkorn i degen (läs "bytte ut", men i den här familjen får man smyga med fullkorn;)), drog ner på sockret och drog även ner lite på smöret och tog i kesella istället. Nu ska vi bara se hur länge de varar ... de smakar som nybakade när man tinar dem i micron och låter dem bli lite ljumna. Motstå det om ni kan!

Annars då, såhär på lördagseftermiddagen? Snart ska det skäras upp tunna kakor ur rullarna som ligger kallt för tillfället. Gräddas dinkelpepparkakor, undras tro om jag kan smyga med det;) Mannen min är på tippen med allt skräp vi rensat ut - var hade vi allt det! Jullådorna är också rensade och nu fick fina julbocken ett bättre ställe att bo på. Det känns så skönt att ha tagit ett rejält tag och rensat ut en massa, fått ordning på allt som vi ville behålla och lite snyggt i klädkamrarna. Energigivande, om inte annat!

Det blir garanterat en fika i eftermiddag. Sen ska vi åka på en liten rekognoseringsrunda. Kan nog hända att jag rapporterar om detta vid senare tillfälle. Men framför allt blir det en lugn lördag, lite mer småfix, lite småmys och säkert "Så mycket bättre" ikväll. Lite tomt är det utan dottern, men hon är hos pojkvännen och de var visst bortbjudna ikväll. Hoppas de snart planerar in en helg hos oss - de är saknade.

Nej, vad säger ni - kan Peter Jöbacks julskiva smygas igång? Om jag mixar med Jills veranda, Enya och Ainbusk så märks det nog inte så mycket;)

Ha en fortsatt fin lördag<3
 


5 kommentarer:

  1. Åh så mysigt ni har det vännen, här är det inte lika mysigt mest tråkigt och deppigt faktiskt, tar nog liten stund att landa rätt igen. Ditt bullrecept låter smarrigt!

    Ha en go lördagskväll.
    Kramar
    Nettan

    SvaraRadera
  2. Dinkelpepparkakor, det ska jag minsann googla på och se om jag hittar något bra recept. Håller med dig där om sockret, har också svårt att förlika mig med något annat socker än det traditionella, tyvärr.
    Ha en fortsatt skön kväll! Här blir det med snart Så mycket bättre...
    //www.baraanna.se

    SvaraRadera
  3. Vilka bullar Suz! Ser underbart goda ut! Jag fnissar när du frågar om julskiva, var själv så sugen att dra igång med julmusik här hemma imorse men höll tillbaka. Smart drag att blanda ut den med lite annat smått och gott!!
    Ja visst är det befriande att rensa ur garderober, lådor och förråd. Man inser hur mkt onödigt som får ta plats i ens liv.
    Önskar dig en alldeles underbar söndag! Här ska vi pusta ut efter dagens barnkalas!!
    Kram Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trevligt med lite nyttigare bullar. Ha en fin kväll Kram Pernilla

      Radera
  4. Oj så gott de ser ut! Jag måste baka bullar snart. De var riktigt länge sen nu. Kram

    SvaraRadera

Tack för din kommentar! Jättekul att du tittade in här hos mig, hoppas du återvänder:) Kram Suz