fredag, november 18, 2011

Kontemplation

Bild från Google

Sitter i köket i ljudet av diskmaskinens låga brummande, från tvättstugan hörs tvättmaskinens centrifug. Tänker på hur bra jag har det, som har maskiner som fixar jobbet. Har vikt ihop lite tvätt och tar en kopp te till, i väntan på att det ska bli ljust nog att putsa klart de där fönstren som jag började på i onsdags.

Bläddrar lite i Åhléns julutskick och känner mig faktiskt lite sugen på att fundera ut julklappar. Skulle vara mysigt om jag kunde hitta på lite trevliga små julklappar som verkligen överraskade, istället för att gå efter önskelista och bocka av.

Jag vill inte låta otacksam på något sätt, det är roligt att både få och ge det man önskar sig! Men det är roligt med lite överraskning också, som till exempel i julklappsspelet hos mina svärföräldrar - där man spelar om de "finaste" paketen och inte har en aning om vad de innehåller. Vi har satt en gräns på 100:- per paket, men det är ju egentligen inget som hindrar att man hittar på något mindre och slänger in lite fler paket. Det är nästan så att man kan ana ju flottare inslagning, ju enklare innehåll. Men det spelar ingen roll, det blir en rolig grej tillsammans!

Hos mina föräldrar kör vi i traditionell anda, men försöker hålla det i rimliga former. Men i år ska jag banne mig försöka överraska lite, inte sitta där och inte kunna hålla masken när pappa gissar precis vad som är i paketen för det stämmer med storleken på det han önskade sig ;-)
Men det gick igång lite i min hjärna, blir bra att tänka på under tiden jag putsar fönster:)

Jag skulle nog kunna orda både långt och länge om julklappsämnet, vacklande mellan att kunna få ihop en väldigt lång lista med dyra saker och upplevelser med stort ha-begär och en växande fundering över det galna i vårt konsumtionssamhälle. Behöver vi verkligen allt vi vill ha? Nej, sannerligen inte, men det är himla kul med inrednings- och köksprylar, kläder, mediaprylar, smycken, kroppsprodukter, resor och allt annat som erbjuds! Eller hur? Men det gäller att hålla den nivå man själv vill ha, inte gå på all reklam eller inte känna att man måste köpa dyrare och dyrare för att överträffa varandra eller att det inte uppskattas lika mycket annars.

För till syvende och sist så uppskattar man det lilla och enkla lika mycket! Någon uppfattade att man gillade den där chokladen med havssalt och så får man det i present, eller boken man sagt att man vill läsa eller de där gulliga sockorna. Eller som förra julen, när jag fick material att sticka strumpor. Jag hade sagt att jag tyckte det var roligt att sticka igen:)

Förra julen fick jag också en spavistelse av min man - en härlig helg på Ystads Saltsjöbad för oss båda. En njutningsfull upplevelse tillsammans. Mycket uppskattat det också naturligtvis! I år har vi unnat oss att vara på semester, det kommer strax en ny mediapryl till  hemmet och så fick jag lite mer info om den stundande överraskningshelgen idag ... i år får det bli de "små" klapparna tycker jag.

Om jag blev klokare av infon om den där helgen? Nej, inte ett dugg! Men jag känner min man, han kommer inte att avslöja något förrän han känner att jag får panik om jag inte vet om packning osv ;)

Nu har det absolut ljusnat tillräckligt för att putsa fönster, tyvärr, jag hade gärna suttit här en stund till. Jag har massor av idéer för både julklappar, nya kuddfodral till soffan och kanske till och med en klänning till jul som syprojekt!

Idéblocket får följa med vid fönsterputsningen:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar! Jättekul att du tittade in här hos mig, hoppas du återvänder:) Kram Suz