fredag, februari 06, 2015

Mörk - fotoutmaning och veckans recept

 
Så var det fredag igen och fotoutmaning hos Fröken Foto.
 
Dagens tema är "mörk" och det kan ju få olika vinklingar.
Men jag, som är en omåttlig godisgris, kom naturligtvis genast att tänka på den vansinnigt goda, mörka chokladkolan som jag brukar koka till jul. Men varför bara till jul??? Sagt och gjort, igår blev det kolakok i köket för att kunna fotografera godingarna idag. Fram för hemmagjort godis, så vet vi precis vad det finns i och slipper tänka på en massa konstgjorda ämnen. Receptet följer självklart, lägger in det sist i dagens inlägg.

 
Jag hade bilderna i huvudet och visste precis vad jag ville ha. Fick jag det? Pyttsan heller och höll på att frysa fingrarna av mig på kuppen gjorde jag. Kolorna släppte knappt från fatet och ljuset, snön och jag kom inte riktigt överens. Kan vi väl säga. Milt uttryckt.
 
Men jag är inte bitter ... och nu måste jag skratta lite åt mig själv. Vad tror jag egentligen, jag kan ju absolut ingenting om kameran och förväntar mig stordåd för att jag slänger fram lite kolor och choklad i snön och sätter på 50 mm-objektivet. Inte ens det nästan kolsvarta tulpanbladet hjälpte.
 
Huvudsaken är att jag hade roligt medan jag trixade runt och försökte få det som jag ville. Struntade i vad som ska göras inomhus och låter tvättmaskinen stå där och mullra. Idag blir det en ny skön promenad, kanske utan trevligt sällskap som jag stötte på igår, men det är härligt ändå. Att höra fågelkvitter och gå där i det tunna snötäcket. Tror det knappt!

 
Men visst är det härligt med lite vinter ändå? Det tycker i varje fall jag. Så att det verkligen känns när våren sedan är på väg. När solen värmer skönt men det fortfarande är för kallt att slå sig ner på trädgårdbänken utan att hämta filt eller dyna. Tills dess njuter vi av tulpaner, vilka fantastiska färger det finns! Dottern fick vackra buketter på sin födelsedag och jag försöker hålla liv i dem så länge det går. Men nu börjar bladen falla, vackert det också. Fint att njuta av vackra buketter.

 
Bladet i snön kommer från samma sort, otroligt vacker tycker jag. Lär bli lite fler bilder framöver. Det blev många bilder igår, från alla håll och kanter.
 
Annars då, hoppas ni har det bra därute. Jag har inte hunnit fara omkring hos er på länge, men planerar en runda i eftermiddag. Om vårt kära internet samarbetar med mig förstås. Längtar efter att få se vad ni har för er och läsa ikapp mig. Sitta i soffan och mumsa fröknäcke och kanske en liten kola också.
 
Här hemma har dottern hunnit vara tjugo i en vecka och fortfarande inte varit på Systemet. Och inte är väl det så konstigt, hon har ju kunnat gå på krogen i två år redan så inte är det så himla spännande. Födelsedagsfirandet avlöpte lugnt och vi hade ju en helt vanlig uppvaktning, med tillägg av pojkvännens familj och ett par kompisar. Ingen stor baluns med inbjudningskort och sånt som vid studenten. Men det blev både sång och hurrarop för det:)
 
Nej, nu kallar den där fördömda dammsugaren på mig. Det finns ingen återvändo. Men det blir bara en "light"städning idag, mannen min vände nästan upp och ner på huset när han städade förra veckan. Och det tackar jag för<3 Och nu piper tvättmaskinen också och vill bli tömd! Tänk vad dagens hushållsmaskiner kan låta;)
 
Ha en härlig fredag, fina vänner<3
 
Och här kommer receptet:
 
Mjuk chokladkola
 
100 g smör
1,5 dl vispgrädde
1,5 dl strösocker
1,5 dl ljus sirap
En knivsudd salt
125 g mörk choklad
 
Smält smör och vispgrädde tillsammans i en kastrull. Tillsätt strösocker, sirap och salt och låt koka upp. Bryt chokladen i bitar och tillsätt. Låt småkoka i ca 15-20 minuter och gör kulprov för att se om det är lagom konsistens. Det ska gå att rulla en kula och den ska kännas seg och inte sockrig om ni smakar på kulan. Lägg ett bakplåtspapper i en avlång sockerkaks-/brödform och häll i kolan. Jag brukar strö över lite flingsalt eftersom jag är väldigt svag för brytningen salt/sött. Ställ sedan formen kallt en stund och skär sedan i bitar av önskad storlek. Förvara dem gärna svalt.

6 kommentarer:

  1. Härliga bilder i snön. Min tanke var också mörk choklad. Men eftersom jag inte äter det längre fick jag tänka ut ngt annat. Ha en fin fredag Kram Pernilla

    SvaraRadera
  2. Mmmm mjuk mörk chokladkola...som du frestar!!
    Jag tyckte bilderna i snön var jättefina.

    Min dotter gick ganska snbbt iväg till systemet när hon kunde, men vi var tvugna att följa med på avstånd.

    Kram Kajsa

    SvaraRadera
  3. Ja, än är vinter och snö välkommen *ler* men bara mars ut... sen vill jag ha vår :)
    Ser väldigt goda ut och vackra bilder bjuder du på!

    kram kram Malin

    SvaraRadera
  4. Fina bilder! Gillar särskilt den med kolan och tulpanbladet. Stilrent och vackert!
    och kolan måste jag ju bara testa...
    // Birgitta

    SvaraRadera
  5. Men gode guuud, den första bilden. Jag vill bara äta upp den liksom. Så sugen jag blev på mörk choklad nu då! Toppenfina foton!
    Lisa

    SvaraRadera
  6. Vilken rolig idé att fota kolorna i snön. Och saltet ovanpå gör det bara ännu vackrare, som om kung bore själv hade dekorerat dem.

    SvaraRadera

Tack för din kommentar! Jättekul att du tittade in här hos mig, hoppas du återvänder:) Kram Suz