tisdag, februari 19, 2013

Vackra saker - saker att använda

 
Jag vill gärna att saker ska ha en funktion, saker som har en plats i vårt hem. Visst finns det en och annan "prydnadssak", om vi nu ska kalla dem det ... det får mig att tänka på porslinsfigurer;) Och inget ont i det, om man gillar sådana. Hos oss passar de inte riktigt in. Och vi har blivit rätt kräsna med åren:)
 
Den lilla figuren ovan kan ändra form. Man kan böja den hit och dit och forma olika figurer, rena meditationen. Vi fick den av mina föräldrar när de varit i Paris förra året. Bra tänkt tycker jag. Inte för att de behöver ha något med sig hem till oss när de varit ute på resa, utan för att den hade en liten tanke. Jag böjer den hit och dit ibland, men den får ofta denna form när jag är klar. Kan inte förklara varför ...
 
 
Det här armbandet hittade jag före jul hos A Mouse In A House och kommer från moshi. Kunde inte låta bli att lägga det i snön för fotografering. En sak till mig själv, som går att använda:) Gillar de olika mönstren och formerna.
 
Funderar ibland på vilka saker jag skulle välja att spara och vilka jag skulle välja att rensa bort, om jag skulle behöva göra en rejäl rensning! Det är svårt, det finns affektionsvärde och användningsområde att ta hänsyn till. Och så är det sakers form och skönhet, det finns ju undantag från regeln om att kunna användas;) Men jag tar det i små portioner, t ex köket när vi renoverade för några år sedan - då rensades det ganska friskt bland inventarierna! Men nya tenderar dyka upp ... när vi egentligen har så att vi klarar oss länge, väldigt länge. Lite prylgalna är vi allt, fastän vi brukar känna oss väldigt nöjda när vi rensat.
 
Inget ska rensas idag:)



3 kommentarer:

  1. Åh hu den stora rensningen jag gjorde när vi flyttade, ALDRIG och då menar jag aldrig mer (suck har en liten vind som måste rensas dock) ska jag samla på mig så mycket saker igen, vi flyttade från litet till stort 2008, då rensades inte mycket men 2011 när vi flyttade igen från stort till litet det var den värsta flytt jag någonsin gjort, som jag rensade, massor med turer till återvinningen sedan dess är det samlarförbud här hemma, en sak in = en sak ut. Och saker får gärna vara vackra men de ska helt klart ha en funktion, och syfte.

    Otroligt vackert armband där i snön!

    Många kramar
    Nettan

    SvaraRadera
  2. Fina foton! Gillar det översta mest. Jag blev inte alls förvånad över att den får den formen igen, när du är "klar". Det är nog någon mening med det. Jag tycker om cirklar, rundlar, bubblor och annat runt. Livet går i cirklar och det är en mjuk form. Ser ut som att den ligger på en teak-möbel? Men det är nog bara för att en stor del av min tankeverksamhet upptas av teak-möbler :))

    Vi behöver alltid rensa hemma. Blir aldrig klar. Förra sommaren hade vi ett stort projekt som vi klarade av. Sju släpvagnslass till tippen. Mest skräp från utomhus. Inomhus är det alltid saker som ska göras. Man får ett ryck sedan vila, sen kommer nästa ryck nån gång :)

    Kram Ann-Louise

    SvaraRadera
  3. Jag tittar runt ibland och tänker....så mycket grejer! Suck. Jag tyckte vi rensade innan vi flyttade, uppenbarligen inte tillräckligt. Vill kunna ha det jag tycker om omkring mig, men inget överflöd.

    Underbara armband!

    Ha en fin helg!
    KRAM
    Lotta

    SvaraRadera

Tack för din kommentar! Jättekul att du tittade in här hos mig, hoppas du återvänder:) Kram Suz