måndag, februari 04, 2013

Måndagskänslor

 
 
Sitter här och dricker te, stora koppar! Planeringslistorna är framme. Tvättmaskinen låter ute i tvättstugan. Jobbet är avklarat för dagen, nåja det som är förlagt utanför hemmet i varje fall. För en stund sedan var himlen alldeles gråmulen, snöblandat regn kom nästan lite på tvären men nu försöker solen titta fram. Ger mig lite hopp om bättre väder. Såhär första dagen på en ny vecka, med riktig måndagskänsla. Tung i kroppen, tung i huvudet och allmänt glåmig. Rugguggla är jag idag.
 
Men slut med gnäll nu! Det är bara att skärpa till sig.
 
Fram med crosstrainer, på med träningskläder, i med dvd och kör igång! Solen var inte framme så länge, så inomhusträning känns välkommet. Och nu får det verkligen vara slut med att vara en soffpotatis. Jag blir verkligen så sur på mig själv, kan inte skylla på någon annan (tyvärr;)) och har blivit expert på att skjuta upp det som min kropp behöver allra mest - motion, röra sig lite längre stunder i taget, yoga och vatten - massor av vatten!
 
Det finns mycket som jag vill ska få plats i vardagen, men med rätt planering går det. Jag gillar ju planering och om jag är effektiv kommer det finnas tid både för lugna stunder med te och lite bloggande eller en god bok, måsten, framtidsplaner och andra vill-göra-saker samt motion. För att jag ska må riktigt bra måste det finnas balans mellan måsten, energigivande saker och avslappnande stunder.
 
Gör jag inte måstena blir jag stressad och får dåligt samvete. Får jag inte in energigivande saker tappar jag lusten och får jag inte slappa lite emellanåt blir jag sur. Men att bara göra antingen måste-saker, ha energikickar eller slappa funkar inte heller ... det är den där viktiga balansen som är så viktig. Och jag tycker jag har haft fullt upp med alla bitarna en lång period, men ändå inte mått riktigt bra i kroppen - därför att jag totalt ignorerat den viktiga motionen. En promenad då och då när andan fallit på och vädret känts ok, men inte mer. Alldeles på tok för lite! Och det visar sig både med ont i kroppen och en garderob som krympt mina kläder:(
 
Så nu, kära vänner, är det dags för mig att sluta skylla på tid och värk och annat. Dygnet har 24 timmar. Med rätt fördelning finns det tid för allt jag vill, måste och behöver göra - någon eller några gånger i veckan. Det ska in i almanackan nu. Rubbet!
 
Och det ska bli blanka luckor också i almanackan. Så att det går både att improvisera och planera om, utan att någon prioriterad uppgift ska behöva ge vika. Så det så!
 
Och ni får gärna höra av er och fråga hur det går:)
 
Bättre sent än aldrig!


3 kommentarer:

  1. Jag vet verkligen vad du menar. Jag är ju en sån som skjuter upp och skyller på annat... Har många gånger tänkt att nä nu måste jag skärpa mig men tror du att jag har gjort det? Nej inte alls. Fast jag går betydligt mer i alla trappor på jobbet. Upp till den avd jag jobbar på är det 6 stycken trappor. Jag börjar med det lilla annars lägger jag väl av.

    Ja visst är rätt planering a och o. Jag prioriterar nog ganska hårt bland det jag vill och bör göra. Så kallade måsten kommer man ju aldrig ifrån men det kan ju bli lite lättare och trevligare om man planerar lite. Avskyr att ha saker hängande över mig.

    Lycka till och ta hand om dig också. Värk rår man ju inte över om den inte beror på brist av träning...Men den kan ju bli lindrigare med motion och träning. Min rygg, axlar och nacke behöver stärkas. Jag rår nog för mycket själv att jag har ont tänker jag. Har ett jobb som många gånger är tungt kroppsligt fast idag var det mycket jobbigt psykiskt. Hmm..ja jag måste verkligen skärpa mig och sluta gnälla! :)

    Kram Ann-Louise

    SvaraRadera
  2. Ibland behöver man få vara rugguggla. De dagarna behövs de med. Men jag hoppas att det känns bättre idag och att du har fått ny energi i kroppen? Vädret har inte varit så lysande idag. Mest mörkt och disigt. Men vissa dagar får man helt enkelt fixa sitt eget solsken och göra det bästa av det. Det känns som idag har varit en sådan dag.

    Ja, det där med att hitta balans... det är ju bara vi själva som kan ta tag i det där. Jag ska själv ge mig in i gymvärlden igen efter några års uppehåll. Det är dags att kicka igång kroppen igen och herregud, nog lär den bli chockad alltid. Men det ska bli kul också.

    Vi får peppa varandra Suz och med ljuset kommer förhoppningsvis både energi och bättre kondis komma. ;)

    Ta hand om dig nu och ha en fin vecka!

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  3. Heja heja dig! Sätt igång bara och om ett litet tag kommer det kännas skönt. Man behöver komma över den där första tröskeln och sedan går det av sig själv och man börjar komma på andra saker man vill göra också.

    Lycka till. kram dorro

    SvaraRadera

Tack för din kommentar! Jättekul att du tittade in här hos mig, hoppas du återvänder:) Kram Suz