torsdag, februari 18, 2016

Vacker natur och husdrömmar

 
I måndags kväll var himlen såhär vacker när jag körde hem från jobbet. Kan jag ens låta bli att stanna till och ta ett foto? Dra in frisk luft i lungorna och bara njuta av utsikten. Nu höll jag precis intill en väg och således inte alldeles lugnt med fågelkvitter precis, men ändå.
 
 
I tisdags morse var jag också tvungen att stanna och gå ur bilen för foto. Tänk att ljuset kan vara så olika åt öst och väst vid exakt samma tidpunkt. Ett fantastiskt natursceneri och hade jag inte varit på väg till jobbet skulle jag lätt kunna stått där en bra stund och bara förundrats över hur vacker naturen kan vara. 
 
 
Efter jobbet hann jag ut på en promenad innan solen gick ner, genom byn och förbi vår vackra sjö där färgerna skiftar snabbt beroende på var solen är på himlen. Egentligen är det så enkelt att få en fin och avkopplande stund - det är bara att ge sig ut i naturen eller i trädgården och dra några djupa andetag, gå en promenad, jogga en runda, ta det i det tempo som passar dig för oavsett vilket så är det en enorm energikick.
 
Onsdag morgon på väg till jobbet
 
Och det kan absolut behövas när vi spenderar hela dagarna på jobbet, far hem och lagar mat, tvättar och fixar med olika saker hemma. Här hemma har vi ju dessutom fått för oss att ändra om, första etappen i projektet var att tvättstugan fick nya skåp och garderober och med det följde en total rensning och ordentlig organisering i samtliga skåp. Allt skedde i helgen så vi har haft fullt upp. Mannen min är händig med verktygen och jag assisterar så gott jag kan och håller i markservicen:)
 
Vilken skön känsla med ordning! Och så härligt att rensa ut alla onödiga saker som fanns där, suspekta rengöringsmedel och annat skräp. Jag passade på att samtidigt ta en rensning i en del av köksskåpen och äntligen känns det som om saker och ting börjar falla på plats även där. Visst är det fortfarande en del jag vill byta ut eller komplettera, men sånt är ju bara roligt. Leta olika alternativ och fundera på vad som blir bäst. Stekjärnsdjungeln är snärjig men vi har bestämt oss för De Buyer, kan bara inte bestämma oss för storlek. Vi har en pannkakspanna av märket som är suverän! Nya mattallrikar hade också suttit fint och vardagsbesticken sjunger på sista versen. Men en sak i taget.
 
Nu är vi redo för nästa etapp i husförändringen och den är lite större! Nu ska "kontoret" tömmas och få ett ansiktslyft samt ny garderob - här kommer nämligen dottern vår att husera när allt är klart. Hon lär bo hemma ett tag till, men det kan ju också ändra sig snabbt. Oavsett så känns förändringen bra. Och vi får rensat även här;)
 
Vi kommer ha ett gemensamt kontor/hobbyrum där hon har rum idag, på ovanvåningen, där vi även får plats med tv och crosstrainer (perfekta kombon för ett enkelt motionspass) och tanken är dessutom att det lätt ska kunna möbleras om för ett par extrasängar om vi får långväga gäster. Naturligtvis ska även detta rum få ett ansiktslyft. Men allt detta är etapp tre. Ett tag kommer "kontor- och hobby" att få bo i lådor.
 
Men det här är bara början;) Är vi galna undrar ni?! Njae, så blir det när husdrömmar tar fart hos oss och vi bestämt oss för att än så länge trivs vi för bra just här för att skaffa något annat projekt.
 
En trevlig torsdag till er, nu ska jag rensa ännu mer!
 


2 kommentarer:

  1. Så härligt det låter tycker jag. Att göra förändringar och framför allt lite i taget. Vi behöver det lite till mans tror jag, det där med att planera och drömma för att sedan få rensat ut och kommit i ordning. När vi byggde nytt för fyra år sedan så lovad jag dyrt och heligt att jag skulle "låtsasflytta" vart femte år för att röja, och hua vad det närmar sig ;) Vi har samma sak här, en grabb som mestadels bor borta men kommer hem då och då, ett rum som står tomt. Jag har planer, men avvaktar lite ännu ;)
    Fin helg till dig!!
    Kramen
    Pia

    SvaraRadera
  2. Härliga foton. Visst är det skoj med projekt. Kommer säkert bli toppen. Ha en fin dag Kram Pernilla

    SvaraRadera

Tack för din kommentar! Jättekul att du tittade in här hos mig, hoppas du återvänder:) Kram Suz