måndag, juli 11, 2011

Pippikakor


Foto: Sofie J

Småkakornas småkaka! Den här har jag ätit sedan barnsben ... nåja, med några års uppehåll emellanåt:) Vanliga chokladbröd säger kanske någon, men nej - det är det inte! Den är mycket mörare på något sätt och inte så knäckig. Båda sorterna är goda, men den här är liksom nostalgi för mig.
Min mamma hittade receptet i någon veckotidning, Hemmets Veckotidning eller Året Runt eller någon liknande, när jag var liten. Det var ett reportage om "kändisars" favoritkakor och Inger "Pippi Långstrump" Nilsson hade valt detta recept:

Pippikakor

200 g smör
1 dl socker
5 dl vetemjöl
2 msk kakao
1 msk vaniljsocker

Ägg och pärlsocker till dekoration

Arbeta samman alla ingredienser till en smidig deg. Forma 3 längder på en plåt. Pensla med uppvispat ägg och strö över pärlsocker. Grädda i 7-10 minuter, lite beroende på hur tjocka du gjort längderna. De flyter inte ut lika mycket som traditionella chokladbröd, som oftast innehåller mer socker. Låt svalna och skär  på snedden.


Foto: Sofie J

Vill nämna att om man letar på nätet efter recept på dessa kakor så får man en hel del träffar, men oftast är det de "vanliga" chokladbröden. På ett och annat ställe hittar man ovanstående och jag hoppas att det inte ska uppfattas som kopia när jag publicerar detta inlägg. Som sagt tidigare, jag är nybörjare och är lite osäker på var man drar gränsen för kopiering. Därför uppgav jag var vi fått receptet ifrån och att vi använt oss av det i många år. Det har även blivit något av en favorit för vår dotter och kanske tar hon det med sig när hon bildar familj:)


Lycka till med kakbaket!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar! Jättekul att du tittade in här hos mig, hoppas du återvänder:) Kram Suz