söndag, juli 03, 2011

Jordgubbssaft

Nu har vi härlig hemgjord jordgubbssaft! 9 liter knallröd sockerbomb, men ack så ljuvligt i glasen med lite is. Speciellt i helgen, med den värme vi haft - då behöver man få lite uppfriskning:)


Flaska inköpt på Ica för ett par år sedan

Recptet kommer från min farmor, men både mamma, jag och min faster har använt sig av det genom åren. Det är superenkelt och kräver bara lite stora kärl, en saftsil och lite skön hemmatid:)

SAFT
6 liter hallon eller jordgubbar
4 liter kokande vatten
60 gram vinsyra
4 ½ - 5 kg socker
2-3 tsk Atamon

Rensa och pressa sönder bären, rör i vinsyra och häll över vattnet. Låt stå till dagen efter. Sila och rör i socker och Atamon. 6 liter bär ger ca 8 liter saft. (Jag fick ut drygt 9 liter denna omgång, men då var det väldigt stora och saftiga bär.) Nu har du en fantastiskt god, egentillverkad saft. Enkelt och lätt!

Ett tips är att hälla saften på rengjorda plastflaskor och stoppa dem i frysen, för att vara säker på att saften håller sig riktigt fräsch. Men så är jag också lite halvt paranoid när det kommer till att matvaror ska hålla sig friska. Och inte blir det bättre i tider som dessa, när det ideligen kommer larm om sånt som ehec och dylikt. Jag är en sann vän av att skölja allt, i synnerhet om det ska användas direkt, utan uppvärmning. Gissa om min familj är trött på mig, men de kanske kan tacka mig för att vi inte blir magsjuka ... peppar, peppar ta i trä;)

Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar! Jättekul att du tittade in här hos mig, hoppas du återvänder:) Kram Suz