måndag, december 19, 2016

Måndagsterapi och listor


Förra måndagen hade vi "terapi" på jobbet, min kollega och jag. En stunds avkoppling när vi satte hyacinter i muggar och tillverkade våra egna dekorationer av rostfri svetstråd. Jobbar man i ett företag som säljer järnvaror så gör man;) Idag fick jag sätta stödpinnar till blomstänglarna, men nu får vi åtminstone njuta av de vackra blommorna innan vi går på lite skön julledighet<3



I mitt inlägg igår lovade jag mig själv att prioritera hårdare bland allt jag vill och att vara ordentligt närvarande i mina göranden. Och min första punkt blir några nya listor. "A fresh start" så att säga.

Först en lista fritt ur mina tankar, från och med skrivande stund. Med allt som dyker upp, allt som ligger och skvalpar runt och pockar på uppmärksamhet. Denna lista behöver brytas ned i olika delar.

En långtidslista som löper mer årsvis, kanske en femårsplan kunde vara lämplig. Det skadar inte att fundera i ett längre perspektiv ibland för att få en överblick över prioriteringar i livet och hur vi når de mål vi sätter upp för oss själva. Även om vi inte ska vänta eller skjuta upp saker vi vill göra så kan vi ju rimligen inte göra allt på en gång.

En lista för ett något längre perspektiv men ändå mer kortsiktig och omedelbar, en typ av månadsplan. Mer övergripande mål och plan för hur jag kan nå dit jag vill. Här behöver jag verkligen lära mig att inte vara en sådan obotlig tidsoptimist. Lära mig att fokusera på det jag verkligen vill och ge sjutton i resten. Inte påbörja tusen saker utan istället ge mig själv möjlighet att påbörja OCH avsluta uppgifter. Eller rota nya vanor. Hellre ge uppgifter en längre tidsplan och ge varje sak en rättvis chans. På denna lista lär väl också en del renovering dyka upp, vi är ju inte i mål riktigt än.


En lista för kortsiktiga saker, en del måsten och viktigare saker som inte får glömmas bort och naturligtvis även en del roliga punkter. Sånt som kan planeras in den närmsta veckan. Och brytas ner i dagspunkter. Mitt mål blir att utvärdera och uppdatera denna lista varje vecka, åtminstone tills jag lärt mig vikten av en god och rimlig planering och även här slutar vara en tidsoptimist. En sådan här lista har jag alltid på jobbet, men slarvat bra länge med att göra hemma och för fritiden.

Tänker inte vänta på det nya året, jag börjar direkt! Det är bara att inse - jag är en listmänniska. Och även i detta ämne hade min fina vän en vettig synpunkt - sätt bara upp en sak på listan en dag. Och känn hur nöjd du kan vara när du bockar av denna enda sak. Ibland behövs inte mer.

Ha en fin vecka<3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar! Jättekul att du tittade in här hos mig, hoppas du återvänder:) Kram Suz